Ziggo stopt met streamingdienst

Spotify en Deezer-concurrent voor kabelklanten na twee jaar beëindigd

Ralph-Hermen Huiskamp ,

In augustus 2012 kondigde Ziggo aan een eigen muziekservice voor klanten te gaan leveren. Voor prijzen die vergelijkbaar waren met andere muziekdiensten konden Ziggo-klanten zich abonneren, en kiezen uit twee abonnementen. De goedkope variant die alleen op pc beschikbaar was, de duurdere waarbij het ook mobiel beschikbaar was. Vandaag maakte de kabelgigant bekend dat de stekker er per 1 augustus eruit gaat.

De streamingmarkt is er een van grote partijen. Spotify en Deezer zijn nu wereldwijd het grootste, maar Google staat al aan de poort te rammelen om zich te gaan mengen in de slangenkuil van alle contracten met artiesten, majors en independents. Daarnaast kocht Apple laatst Beats By Dr Dre. Heel verrassend is het dan ook niet dat een Nederlandse kabelaar met een dienst voor alleen klanten het na twee jaar voor gezien houdt. “Het was een kwestie van kijken naar de inspanning die het kostte, en wat het aan de andere kant opleverde”, vertelt Ziggo-woordvoerder Erik van Doeselaar. “We hebben alles bekeken, en de precieze uitkomst is niet iets waar we mee naar buiten gaan. Het heeft in ieder geval niets te maken met de overname door UPC, die staan hier compleet los van. Het komt er op neer dat we gekeken hebben of ons product voldoende interessant is voor klanten, en het blijkt daarin uiteindelijk niet aan onze verwachtingen te voldoen.”

Ondanks het beëindigen van de streamingservice zullen alle andere muziekprojecten van het bedrijf gewoon door gaan, aldus de woordvoerder. Het Ziggo Dome blijft dus gewoon het Ziggo Dome, en Club Ziggo zal nog steeds geregeld zijn deuren openen.

Klanten van Ziggo Muziek zullen persoonlijk geïnformeerd worden, meld de website van het bedrijf.