Nieuw urban/house evenement Vestival gaat direct voor werelddominantie Nieuw urban/house evenement Vestival gaat direct voor werelddominantie

Grote partij uit Zuid-Amerika en Azie betreedt de Nederlandse markt

, Atze de Vrieze

Nieuw urban/house evenement Vestival gaat direct voor werelddominantie

Grote partij uit Zuid-Amerika en Azie betreedt de Nederlandse markt

Atze de Vrieze ,

Het barst dit jaar van de hiphop/urban evenementen. WOO HAH! in Tilburg, Encore en Appelsap in Amsterdam, Buma Rotterdam Beats in het najaar. En toen was daar ineens Vestival, een nieuw evenement op 23 augustus in het Goffert Park in Nijmegen, met op de line-up o.a. Miguel, Trey Songz, A$AP Rocky en Craig David, aangevuld met een paar mainstream house-dj’s. Rondvraag leert dat niemand in het live- of hiphopcircuit de organisator - AMI Live Entertainment - kent. Van wie zijn deze wilde plannen in hemelsnaam?

Een beetje onderzoek leert dat de oorsprong van AMI Live Entertainment ligt in Chili. Sinds de oprichting ruim tien jaar geleden organiseerde het bedrijf naar eigen zeggen shows in Zuid-Amerika met tientallen grote namen, waaronder Metallica, Bon Jovi en Paul McCartney. Een grote speler dus. De allerbelangrijkste show was misschien wel het recente optreden van Metallica op Antarctica. Precies, dat concert waar iedereen het op Twitter en Facebook over had. AMI heeft ook grote plannen in de rest van de wereld. Zo heeft het bedrijf naar eigen zeggen kantoren in Singapore, Londen, Dubai en Beijing. In Dubai organiseert het binnenkort de eerste show daar van Lady Gaga, een show die ook door Gaga zelf aangekondigd wordt op haar website. 
 
En dan is er dus Nederland. Na enig zoeken komen we terecht bij twee woordvoerders van het bedrijf, Ravuth Ty en Dave Refualu. De eerste kun je kennen van onder andere het concept Nope Is Dope, een feest op het snijvlak van urban en house. Hij vertelt zelf feesten in onder meer Cannes, Istanbul en Parijs georganiseerd te hebben. Ook Refualu heeft ervaring met het organiseren van evenementen. Zo werkt hij bij de Jaarbeurs in Utrecht. Vestival, zo blijkt, doen ze erbij, maar ze geloven er heilig in. Het evenement vindt plaats op een locatie die ruimte biedt aan wel 65.000 bezoekers, maar zo groot gaat Vestival niet worden. „Wij houden het op 20.000”, zegt Ty. „We zijn redelijk bescheiden. Al zeggen mensen: veel succes in het weekend van Mysteryland. Maar wij deken dat we ons onderscheiden met onze line-up.”
 
Feit is in elk geval dat Vestival voor de eerste editie meteen grote Amerikaanse namen heeft gehaald. Kenners in het veld zeggen dat die zeker in deze periode niet voor minder dan de hoofdprijs naar ons land komen. De organisatoren beamen dat. „Je moet al een fors bedrag betalen om überhaupt met ze te mogen praten”, aldus Ty. „Dat geldt ook voor Lady Gaga in Dubai. Als je ze vastlegt, moet je dergelijke artiesten gewoon helemaal vooraf betalen, en dat hebben wij ook gedaan. Gelukkig is ons internationale netwerk goed, zulke artiesten kun je niet zomaar boeken. Ik ben al sinds 2005 bezig met het organiseren van evenementen. Dit zijn serieuze artiesten, die veel geld kosten. En niet alleen het gage, ze werken ook met grote teams. Voor een artiest als Miguel ben je alleen al dertig, veertig kamers in een hotel kwijt.”
 
En dan is Vestival ook nog eens van plan om een internationaal concept te worden, in alle landen waar AMI Live Entertainment actief is. De hulp van een grote partij is dus essentieel. En dus willen we graag meer weten van AMI Live Entertainment. We komen erachter dat ene Marco Rios er de baas is. Maar ook dat de website van het bedrijf under construction. En dat 83% van de followers op Twitter fake is. „Ze zijn niet zo goed met social media”, lacht Dave Refualu, „Daarom gaan wij dat de komende tijd ook overnemen. We zijn een groot team met kantoren over hele wereld. Marco heeft vroeger in een grote Chileense band gespeeld. Hij heeft veel getourd, tot hij een auto-ongeluk kreeg. Sindsdien zit hij in de organisatie van evenementen.”
 
Bezoekers hoeven volgens de mannen niet bang te zijn dat het evenement ook fake is. „Dat was de eerste reactie van veel mensen in eerste instantie: deze line-up is te goed, dit kan niet waar zijn. Maar direct op de dag dat wij met de eerste namen en met het concept naar buiten gingen, hebben Trey Songz en Miguel zelf op hun Facebook onze flyer geplaatst. Binnenkort komen we met filmpjes waarin een aantal artiesten zelf hun komst naar Vestival aankondigt. Wij willen de komende jaren alleen maar groeien. Grotere artiesten boeken, uiteindelijk een heel weekend doen. Wij denken dat dit een nieuw ding kan worden.”
 

Nu op 3voor12