“We hebben elkaar ontmoet in de golven,” zegt Adam Freeland, eenderde van The Acid, een nieuw gezelschap dat een prikkelende, intieme kruising tussen indiepop en electronica maakt. We, dat zijn hij en Ry Cuming alias Ry X, singer-songwriter van groeiende faam. “Ik ben een redelijke surfer, hij een heel goede. Hij is een Aussie, die man is geboren in de golven. We raakten met elkaar aan de praat op het strand, eigenlijk meer over het leven dan over muziek. We zaten allebei op een soortgelijk punt in ons leven. Voor we er erg in hadden, zaten we samen in de studio.”
Ry X heeft een druk jaar. Hij speelde op Best Kept Secret onder zijn eigen naam, op Pitch festival als Howling (met Frank Wiedemann van Ame) en met The Acid. Het eerste project is echt een kruising van hun twee vakgebieden: tokkelige kampvuurfolk meets Berlijnse beats. Met zijn weelderige baard en heldere, blauwe ogen, bevestigt hij alle clichés over hoe een Australiër eruit hoort te zien, maar er is iets in zijn blik en in zijn houding dat hem onderscheidt als zijnde kunstenaar. Adam Freeland komt ook niet uit het niets. Hij is al drum ‘n bass dj sinds eind jaren negentig - en niet zonder succes - maar eerlijk gezegd had hij het daar een beetje mee gehad. Wel werkte hij al met Amerikaan en oude vriend Steve Nalepa aan wat los-vaste ideetjes. Freeland: “Ik was het inderdaad even kwijt. Mijn oren deden pijn, ik had er geen trek meer in. Al zeker een jaar was ik niet de studio in geweest. Ik moest weer opnieuw verliefd worden op de muziek, en dat is gebeurd.”
Freeland vervolgt: “Ik kende die track die Ry gemaakt had met Frank Wiedemann (eerdergenoemd Howling, red.), voor hem een introductie in de elektronicawereld. Ik draaide die track zelfs in mijn dj-sets. Die eerste dag maakten we met zijn drieën meteen de eerste track getiteld Animal, van begin tot eind.” In eerste instantie maakte de groep zijn identiteit niet bekend. Freeland zegt daarover: “Dat was niet pretentieus bedoeld, in tegendeel. We wilden onszelf niet lanceren over de rug van het succes van andere projecten. Het voelde eerlijk. We wilden juist ook de vrijheid om zonder verwachtingen te maken wat we wilden, los van alle regels van genres en clubs.”