Daryll-Ann, Best Kept Secret, Stage 1, vrijdag 20 juni 2014
#BKS14: Daryll-Ann, "Ah gezellig jongens"
Veteranen gaan van gezapig tot fel maar niet voorbij de toren
De comebacktournee van Daryll-Ann voert ook langs Hilvarenbeek, over het hoofdpodium van Best Kept Secret zelfs. Het mag onderhand een hele toer heten van de Excelsior-veteranen. Bij de openingstonen A Proper Line komen de mensen op een drafje aanzetten. De opener staat model voor de melodieuze, meerstemmige gitaarpop van de groep.
HET CONCERT:
DE ACT:
De Excelsior oer-band verraste in augustus met de aankondiging van een come-back in originele bezetting. Oerband omdat het label rond de Nederlandse gitaarband werd opgetrokken nadat het noodlijdende Engelse Hut ze liet vallen. De hereniging was vooral opmerkelijk, omdat het geen publiek geheim was dat de twee frontmannen (verantwoordelijk voor compositie, tekst en zang) geen vrienden meer waren. Anne Soldaat ging verder bij Excelsior, terwijl Jelle Paulusma zijn solo-pad (met broer Coen) bij Munich vervolgde. Toch besloten ze de aangekondigde boxset met verzameld werk te ondersteunen met een comeback-tour. En wat bleek, onder meer op Noorderslag en in de clubs: Daryll-Ann heeft het spelplezier hervonden.
HET NUMMER:
Surely Justice is ook vandaag een van de uitschieters. Het nummer drukt de melancholische kracht van het werk van de groep misschien wel het mooist uit. Natuurlijk laten ze het even stilvallen en weten de meesten dat het nummer nog niet klaar is. "Hey?" Jelles vraag krijgt geen noemenswaardige reactie en de band zet dan door. "Loooooohooooong." Eindelijk krijgen we wat meer vuur. En dan is het twintig jaar na dato toch weer genieten van Daryll-Ann. Meteen daarna vervallen ze weer in het gezapige met Summerdaze en zijn ze de aandacht van het gros van het publiek weer kwijt.
HET MOMENT:
"We doen een nummertje voor Louis", die het inderdaad hartstikke goed doet met 'ons Oranje'. Louis krijgt Tools R Us cadeau en dat had de bondscoach een heel stuk slechter kunnen treffen. Mooi zoals ze hier tegen het valsige aan zingen. Het blijft een regelrechte parel uit de Nederlandse canon, ook al krijgt die hier niet de fraaiste uitvoering ooit. Ze laten het meteen volgen door het fellere Always Share (zoals die op kernplaat Weeps ook volgt op Tools R Us). Coen Paulusma schreeuwt nu zelfs even "Its the secret joy of numbers..." mee. Heerlijk. Hebben we handjes? Ja hoor, de eerste rijen wel.
OOK OPMERKELIJK:
"Ah gezellig jongens", resumeert Jelle de show. Het publiek is het daar zo te horen meer dan volmondig mee eens. Hoewel er met 10.45 weer een prachtpunt uit het toch rijke oeuvre volgt. Maar ja "Nothing really matters right now" en dan ook zo spelen. Zonde.
HET PUBLIEK:
Vanaf A Proper Line loopt de zandvlakte voor het hoofdpodium langzaam voller. Tot de geluidstoren althans; de boxen die voor het achterveld zijn opgehangen, fungeren voor spek en bonen. Op het veld zie je een mix van oudere jongeren - waarvan een deel met een blik vol jeugdsentiment staat mee te zingen - en jongeren die de veteranen geamuseerd gadeslaan. De eerste groep lijkt in de meerderheid. Bij de geluidstoren (tot daar staat het publiek) is het geluid best ok, maar daar botst het met geroezemoes van het publiek en als Jelle Paulusma "effe een rustig nummertje" aankondigt, vrees en krijg je het ergste.
HET OORDEEL:
Glimlachen doen 'de Lennon en McCartney' van de Nederlandse gitaarpop niet naar elkaar, maar Paulusma en Soldaat voelen elkaar uitstekend aan. Dat hoor je en dat voel je. Toch is dit niet de Daryll-Ann die we op Noorderslag zagen en deze show doet ook geen recht aan de regelrechte juichverhalen die ons uit het clubcircuit bereikten. Daryll-Ann is leuk, maar je hebt niet het idee dat ze morgen klaar zijn en dus kun je ze nog wel een keer zien. En net zo goed even bijkletsen. Het exclusieve is eraf en de leden spelen niet dwingend genoeg om de mensen op andere gedachten te brengen. Daarbij moet gezegd dat het geluid beter kan. Zeker vooraan heeft het wel wat meer impact, maar gaat ook om de presentatie en die was de eerste helft van de show onder de maat.