Alles en niets
De persoon in kwestie is een jongen uit Tel Aviv en wil graag dat de heren hem trakteren op een luisterbeurt. Dapper en direct van hem. Toch werkt het zo niet volgens Goggins. "Onze strooptocht door alle sociale media is heel random. In de eerste plaats trekken we onze ouderwetse mailbox leeg en zijn we uren zoet. Naast de gebruikelijke kanalen als Soundcloud en Youtube hebben we onlangs VKontakte ontdekt, het Russische Facebook. Daar vind je een zee aan nieuwe muziek. Ongetekend, out in the open. Er zit heel veel leuks tussen en uit dit deel van de wereld hebben we nog geen artiesten getekend. Een andere directe stoot, nu van rechts in de zaal. De Amsterdamse Zannilya had een paar weken geleden gemaild en ook een reactie terug gekregen. Ze vraagt zich af of haar geheel vocale hiphoptracks in hun stal passen. "We sluiten niets uit. Het gaat om de oorsprong en de context die we er bij zien".
ADE 14: Mad Decent: "Jullie Nederlanders zijn kolonisten"
Label uit Los Angeles is fan van de opkomende hybride Hollandse scene
Felix Meritis is op de zaterdag van ADE ingeruimd voor jonge producers en artiesten. Alle conferenties hangen samen met talent ontwikkeling, zo ook het gesprek met Jasper Goggins en Paul Devro van het innovatieve Amerikaanse label Mad Decent en The Partysquad. Het duo maakte een Amerikaanse release mogelijk van het Amsterdamse duo en ziet hen als dé staalkaart voor de hybride pop- en dancemuziek waar ze naar op zoek zijn. Dus waar anders dan vanmiddag sla je je slag met je vers gebakken demo? Goggins is resoluut: "Ik hou er niet van hier ter plekke met de artiest een demo te beluisteren".
Diplo
Laat die context maar aan Diplo, hun paradepaardje, over. De producer uit Los Angeles die definitief doorbrak nadat hij de muziek voor M.I.A. ging produceren, is een razende antropoloog. Ruben Fernhout van The Partysquad: "Als Diplo optreedt in het buitenland, is het niet alleen vliegtuig uit en club in, maar gaat hij ook fanatiek op zoek naar nieuwe dingen en ontmoetingen. De laatste keer dat hij in Nederland was, liet hij vooraf weten dat hij in de middag 'even' wilde hangen in onze studio. Uiteindelijk had hij dertig man meegenomen, allemaal jonge kids, hongerig en creatief, die ons uitdaagden om te zien wat we allemaal in huis hebben en daarna zichzelf".
Gabberkick
Diplo is ook degene die het interessante en bizarre in de muziek van The Partysquad zag. "Hij roemt de muziek op onze laatste EP om zijn gabberkick. Als je geen idee hebt in welke context het ooit is gemaakt, klinkt het volgens hem zo gruwelijk vies en getto". Fernhout stelt ook dat de bubbling-beweging die begin jaren negentig in Den Haag en Rotterdam opkwam, nu internationaal het dancegeluid beïnvloedt. Door dancehall uptempo te maken zijn allerlei deuren geopend om vrij te experimenteren met klassieke genres. Devro: ""Jullie Nederlanders zijn kolonisten. De productietechniek is zo creatief en efficiënt. We vinden het niet gek dat het de hele wereld over gaat". Waarvan akte. Fernhout: "We hebben met Yellow Claw en Munchi kamp Holland opgezet. Het wordt zo wel heel gezellig in Hollywood".