ADE14: Scheepsbouwloods omhoog getild door esoterisch Kompakt

Baas Michael Mayer zorgt voor absolute climax

door Jelle Talsma ,

Tijdens ADE verbouwde DGTL drie dagen lang de Scheepsbouwloods in Amsterdam-Noord. Na een succesvolle Life & Death en Paradise editie is het op de laatste avond de beurt aan label Kompakt. Kompakt is een label/platenzaak uit Keulen, een absoluut begrip in de muziekwereld door een niet aflatende stroom aan eigenzinnige, karakteristieke releases. Vorig jaar vierde Kompakt het 20-jarig bestaan met DGTL in dezelfde loods.

Michael Mayer, een van de frontmannen van Kompakt, maakt zijn opwachting samen met onder andere Kölsch, Superpitcher en Gui Boratto. In de kleine zaal staan overwegend lokale namen als het duo Weval en Nuno dos Santos back to back met Jorn Liefdeshuis.

Op zaterdagnacht rond een uur of een staat de rauwe, industrieel ogende Scheepsbouwloods tjokvol mensen. De Kompakt avond was al een tijd uitverkocht, en wie nog een ticket wilde bemachtigen moest bereid zijn om een dagdeel Ticketswap te refreshen in zijn browser, op hoop van zegen.

Rond een uur bereikt Superpitcher grote dieptes met gelaagde progressieve beats, die voor het tijdstip al hard aanvoelen. In de grote zaal is het erg vol, soms op het vervelende af. Het wordt een opgaaf om een plek te vinden om je ledematen te laten wapperen.

In de beduidend minder dicht bevolkte kleine zaal brengt Dauwd met dromerige platen rond die tijd een beduidend lager BPM als bij Superpitcher. In de grote zaal is Gui Boratto bezig met een messcherp live-set, waarin stuwende, emotionele sketches afgewisseld worden met loepzuiver techno-gehei.
 

In de kleine zaal sluiten Nuno dos Santos en Jorn Liefdeshuis back to back af. De twee creëren een waanzinnige chemie, en leveren een waterdichte set waarin elke plaat exact juist voelt. De twee maneuvreren moeiteloos langs een breed scala van verschillende stijlen, en slagen erin hun set coherent en onontkoombaar te maken. Het is de meest fascinerende en verassende act van de laatste DGTL-avond.

Rond een uur of vijf neemt de drukte in de Scheepsbouwloods af en het feest wordt intiemer en meeslepender. Gui Boratto heeft in de grote zaal plaatsgemaakt voor Michael Mayer, de Kompakt eindbaas. Zijn set is rauwer en donkerder dan de sets van zijn voorgangers, is doorspekt met kale technokicks en vormt een absolute climax op de avond.

De laatste DGTL van ADE is een daverend succes- een geweldig samenspel van de artiesten waar een unieke, op zichzelf staande avond uit voortkomt. Een avond waar een esoterisch technogeluid de toon zet, en platen als Moderat met "Bad Kingdom" en Kölsch met "Loreley" de anthems zijn. De DGTL feesten zijn massaproducties, en een afgeladen volle Scheepsbouwloods kan op momenten overweldigend aanvoelen. Wie daar echter langs kan kijken is getuige van een productioneel meesterwerk dat gekenmerkt wordt door een locatie met een asgrauw industrieel karakter, dat tot leven wordt gebracht door muziek van de hoogste kwaliteit denkbaar.