Plots dook er op internet een nieuwe interactieve videoclip van Light Light met hun nieuwe single Kilo. Het samenwerkingsproject ontstaan uit twee Amsterdamse bands - de orgelrockers van zZz en de freakfolkers Saelors - laat weer wat van zich horen. Het idee voor de videoclip komt vanuit Roel Wouters en Jonathan Puckey, die met hun digitale ontwerpstudio Moniker, Björn Ottenheim van zZz benaderde voor muziek onder de clip. Wouters maakte al eerdere bijzondere clips voor de band. De clip is een technologsich hoogstandje, waarbij de kijker een pad met de muispijl moet volgen. Na het zien van de clip wordt de beweging van je muispijl zichtbaar voor de volgende kijkers van de clip.
Nieuwe single en EP
Björn Ottenheim licht toe: “De nieuwe single Kilo verschijnt eind deze maand op een nieuwe EP. Op de titelloze korte speler komen vijf nummers te staan. Hij zal zowel digitaal als op vinyl verschijnen."
De videoclip
Wouters ziet de clip als eerbetoon aan de ouderwetse muispijl: “We willen een hommage uitbrengen aan de cursor, die dreigt langzaam te verdwijnen door het nieuwe touchscreen tijdperk. Door de cursors in beeld te laten staan, zie je waar andere kijkers zijn geweest. De donottouch.org clip is gelimiteerd aan 3.000 cursors. Anders kun je door de pijlen de clip niet meer zien. We zijn met onze studio al een tijd bezig met crowd sourcing, vooral manieren vinden waarmee je eigenlijk samen met de mensen kan kijken die zo’n band leuk vinden. Wij zijn vooral bezig geweest met de technologie.”
Wouters werkte ook samen met C-mon & Kypski aan bijzondere usergenerated content. Hij liet mensen zelf korte filmpjes maken, die dienden als bronmateriaal voor de uiteindelijke videoclip. Buitenlandse artiesten hebben Wouters ook al ontdekt, hij werkte onder andere samen met de Engelse electro indiepopformatie Hot Chip. “Videoclips vind ik gewoon een heel leuk medium. Je kunt er dingen mee maken die verder geen reden hebben. Het is mooi om dat met muziek samen te laten gaan, voor een breed publiek. De videoclip is al binnen een dag door 15.000 mensen bekeken. Na 16.00 uur werd Amerika wakker, toen begon het aantal clicks toe te nemen. Het werd al door verschillende blogs en websites opgepakt." De videoclip is inmiddels al meer dan een half miljoen keer bekeken.
Vorig jaar september stelde 3voor12 nog een lijst samen met de beste Nederlandse videoclips van dat moment. Hierin bevinden zich ook meerdere clips van Roel Wouters. Bekijk de clips in de teaser. En bekijk uiteraard de interactieve videoclip van Light Light.