#SXSW13: Wilbert Mutsaers (3FM) en Willem van Zeeland (3voor12) over de trends op SXSW

Over Spotify, Pandora, Prince, Dave Grohl en grote acts vs. talent

Ingmar Griffioen ,

Zoals het 's werelds grootste showcasefestival betaamt, heeft SXSW ook een conferentietak. Wilbert Mutsaers en Willem van Zeeland staken vele lichten op het SXSW Interactive Festival op. De opperhoofden van respectievelijk 3FM en 3voor12 deelden dat in de combi-show van MetMichiel en 3voor12 Radio met de luisteraar. Roosmarijn en Michiel wilden van ze weten welke trends zij signaleerden in Austin, Texas.

3voor12 eindredacteur Willem van Zeeland vertelt dat onder andere Spotify de social music media hotshot is, dat Pandora (groot in de VS) ook genoemd wordt, maar dat het erg stil is rond Deezer (zegt bewust de US markt over te slaan). Verder valt hem op dat jaarlijks meer grote acts zich profileren op SXSW. Na The Strokes en Jack White vorig jaar kun je dit jaar onder meer pogen een schaars plekje te bemachtigen bij Eagles Of Death Metal en Prince (met Tribe Called Quest). "Daardoor wordt het steeds moeilijker voor nieuwe acts om de 'talk of the town' op SXSW te worden." Van Zeeland zag ook Dave Grohl in een sterke show met bijna alle artiesten van de recente Sound City soundtrack aantreden. Opvallende uitschieter was daarbij het nummer met John Fogerty (Creedence Clearwater Revival).