#ESNS13: S O H N ook in het echte leven een hit

Podiumdebuut Oostenrijks-Britse samenwerking zeer ge(s)laagd

Ingmar Griffioen ,

Een showcasefestival is ideaal om publiek en beginnende acts van elkaar te laten proeven. Hoe pril de kunst ook is. Zo was daar donderdag de veelbelovende maar zo goed als onbekende Duitse chillwave-act Roosevelt in het Platformtheater en is het vanavond weer raak in het Ebbingekwartier met een absolute 'must see act'. S O H N heeft pas vier tracks op zijn conto en doet vanavond in Simplon de allereerste liveshow.

GEZIEN
S O H N, Simplon Main, Eurosonic, 11 januari 2013

MUZIEK
Chilled out dance, soulvol qua sfeer en zang. Denk: onderkoelde minimale elektronica meets koor- en schoonzang in Twin Peaks. En dat in zeer gelaagde, atmosferische songs met een vernuftig spel aan klikjes en klakjes. S O H N is het alias van een Londense producer die vanuit Wenen opereert. De act, live een trio, hult zich redelijk in mysterie. Toch was hij volgens Hype Machine na Crystal Castles en Frank Ocean de artiest waar het meest over geblogd werd.

PLUS
Voor al die aandacht op het internet is een goede reden: de EP die hij in november uitbracht op het Engelse Aesop label. Pitchfork pikte zowel de superbe titelsong 'The Wheel' als tweede single 'Red Lines' op. Bovendien doen 'Warnings' en 'Oscillate' daar amper voor onder. Een zo goed als vlekkeloze uitvoering (er wordt wel echt op toetsen, bas en gitaar gespeeld) is voor deze debuutshow een dikke plus. De zang meer dan een stukje aankleding. S O H N raakt je in het hart: "I died a week ago, there's nothing left, it's caught on video, the very last breath. All this verse of nothing, re-inventing the wheel, all this searching for something, that's not real." Hoe zweverig soms ook, het blijft drie kwartier boeien.

MIN
Het is dan wel de eerste show, maar het oogt allemaal erg tam: drie in het zwart gehulde muzikanten achter keyboards. En de zang is wel erg pathetisch.

CONCLUSIE
Deze vorm van minimale elektronica met slim verknipte vocals en kliks, hadden we dat al? Het is vreemde, ingewikkelde muziek, waarop je lekker wegdroomt, maar die toch ook dansbaar is. Must be a hit.

CIJFER
8,5