Vier maanden na de eerste editie is er al een vervolg. Volgens Pels was de oorspronkelijke opzet om de Markt eens per jaar te organiseren in de Amsterdamse Tolhuistuin. “We hebben van andere partijen nog wel meer aanbiedingen gekregen om het vaker te organiseren, maar toen Eurosonic Noorderslag ons benaderde voor een vervolg op het showcasefestival leek het ons een mooie plek. Niet alleen omdat het toegankelijk is voor het publiek maar ook voor de delegates van de conferentie. We kunnen ons nu nog breder profileren. Om even een vies woord te gebruiken: dit is ook ‘business to business’. Op ESNS showcase je bands, wij showcasen onze labels, daarom past de Markt er zo goed.” Of er dit jaar al meteen een tweede editie bij komt naast Noorderslag weet Pels nog niet, maar een derde editie in de Tolhuistuin komt er sowieso.
Markt internationaler vanwege Noorderslag
Een groot aantal labels van de eerste editie zullen ook weer in Groningen van de partij zijn. Mede vanwege het showcasefestival is de Markt wat internationaler geworden met toevoegingen van V2 Records (GB), Haldern Pop Records (DUI), Zeal Records (BE), Jagjaguwar en Thrill Jockey (beide VS), die via hun Nederlandse vertegenwoordigers Beggars, Konkurrent en PIAS op de markt staan. “We hebben een aantal labels zelf gebeld om te vragen of ze ook wilden komen, zoals Haldern Pop. We hebben bij Excelsior ook al vaker met ze samengewerkt. Via Konkurrent kwam bijvoorbeeld Zeal Records, dat wel eens de Belgische Excelsior genoemd is, zij wilden ook graag meedoen. Kytopia deed de vorige keer nog niet mee, nu wel.”
Ook ruimte voor onafhankelijke platenzaken op Label Markt
Op deze tweede editie is er ook ruimte voor de onafhankelijke platenzaken. Record Store Day zal namens de platenzaken speciale items aanbieden op de markt. “We zijn met Platomania, het overkoepelend orgaan van de platenzaken, in overleg gegaan. Wij wilden ze er graag bij hebben en daarom zal Record Store Day de Nederlandse platenzaken op de markt vertegenwoordigen.”
De eerste labelmarkt vond begin september vorig jaar plaats in de Tolhuistuin in Amsterdam en kon rekenen op meer dan 1200 bezoekers. Daar was een groot deel van de Nederlandse kleinere labels aanwezig: Van Top Notch en Excelsior Recordings tot Blowpipe Records, Rush Hour, Noah's Ark, Suburban, Delsin, Grey Past Records, Quadrofoon, Epitaph en via Beggars, Konkurrent en [PIAS] ook 4AD, XL Recordings, Mute, Sub Pop, Rough Trade en City Slang.
'Bezoekers eerste editie ook geïnteresseerd in gang van zaken bij labels'
Volgens Pels was de eerste editie precies wat ze voor ogen hadden, namelijk om mensen kennis te laten maken met de onafhankelijke platenmaatschappijen van Nederland en omstreken. “Het is bijzonder dat er zoveel bij elkaar waren en dat dat die zoveel interesse wisten te wekken. Bezoekers waren ook geïnteresseerd in hoe de gang van zaken nou gaat bij zo’n label. Als ik voor Excelsior mag spreken: veel mensen wilden weten hoe ons A&R-beleid is, hoeveel exemplaren we nou van een plaat drukken, hoe dat proces van een plaat maken gaat. En het is natuurlijk bijzonder om met andere labels kennis te maken die je niet op dagelijkse basis ziet.”
De Tweede Nederlandse Onafhankelijke Label Markt vindt plaats op zaterdag 12 januari in de Kathedraal op Noorderslag in Groningen. De Markt is open van 11.00 tot 16:00 uur en is vrij toegankelijk.
#ESNS13: Tweede Onafhankelijke Label Markt internationaler en op Noorderslag
Nu ook Kytopia, V2 Records, Haldern Pop Records en Jagjaguwar vertegenwoordigd
Er komt een vervolg op de Eerste Nederlandse Onafhankelijke Label Markt, en wel op de aankomende editie van Eurosonic Noorderslag. De ‘viering van de onafhankelijke popcultuur’, zoals platenmaatschappij Excelsior het initiatief vorig jaar doopte, laat mensen kennis maken met de onafhankelijke Nederlandse platenmaatschappijen. Op de komende editie zijn er ook weer verrassingsoptredens. 3voor12 belde met Adriaan Pels (Excelsior): “We kunnen ons nu nog breder profileren.”