ESNS12: Alles is okee bij Spinvis

Prima optreden ondanks beren in de boxen

Sander Kerkhof ,

Spinvis heeft zich van alle Nederlandse muzikanten de afgelopen tien jaar misschien wel het meest ontwikkelt. Hij ontgroeide de zolderkamer, werkte samen met Simon Vinkenoog, speelde met een oude-mannen combo en zocht vaak de combinatie met beeldmateriaal op. Vanavond toont hij zich aan het Noorderslagpubliek met zijn recente meesterwerk "Tot Ziens, Justine Keller" in de achterzak.

CONCERT
Spinvis, Noorderslag, Kleine Zaal, 14 januari 2012

MUZIEK
Intelligente huiskamerpop, postmoderne kleinkunst, de Bob Dylan van de lage landen, vreselijke fröbelpop. Alle lofuitingen en haatmails zijn Erik de Jong inmiddels wel ten deel gevallen. Alle vijanden ten spijt, sinds de release van zijn titelloze debuutalbum in 2002 is Spinvis uitgegroeid tot de succesvolste artiest van het Excelsior label. In 2006 won hij de Popprijs. Zijn laatste album "Tot Ziens, Justine Keller" werd vrijwel unaniem geprezen als een nieuw meesterwerk van de lage landen. Spinvis roept iets op. Of te gek, of helemaal ruk, maar nooit niets.

PLUS
Aan de manier waarop Spinvis zijn show in de volle Kleine Zaal begint is te merken dat de groep sinds de release van het laatste album goed op elkaar is ingespeeld. Waar tijdens de 3voor12 Presenteert… show in de Amsterdamse People's Place de nieuwe nummers nog niet helemaal op hun plaats vielen is dat nu wel het geval. Al snel wordt de vrijere vorm gezocht, wordt afgeweken van de albumversies. Na mooie, volle versies van "Heel Goed Nieuws" en "Astronaut" valt het rustige begin van "De Grote Zon" een beetje dood in een zaal vol typisch Noorderslag publiek: een beetje luidruchtig. Daarna wordt duidelijk dat het stuwende, op een pulserende beat leunende "Club Insomnia" langzaam uit groeit tot een nieuwe live favoriet. Het slot met "We Vieren Het Toch" en "Kom Terug", twee van de sterkste nieuwe liedjes, is ronduit prachtig. Met een vijfstemmige finale en een vocale mash-up van "Kom Terug" en "Oostende" eindigt Spinvis. Een relatief stevige festivalset maar met overwegend nieuwe nummers. Dat het ontbreken van Spinvis evergreens als "Smalfilm" en "Wespen Op de Appeltaart" niet eens echt opvalt is ook een goed teken.

MIN
De festivalsetting geeft weinig ruimte voor uitgebreide soundcheck en dat zorgde voor een niet altijd even uitgebalanceerd geluid. De subtiliteit ontbrak ook soms in het zaalgeluid, de cello had soms moeite boven het geheel uit te komen.

CONCLUSIE
Een bijna achteloos goede show van Spinvis, waarbij duidelijk wordt dat het materiaal van het nieuwe album er dermate goed in zit dat er ruimte is voor improvisatie en frivoliteit. Erik de Jong krijgt inmiddels weer de mogelijkheid om lekker in het geluid van zijn backing band te hangen en de lach op zijn gezicht sprak vanavond een aantal malen boekdelen. Gaat vast een mooi live jaar voor hem opleveren. Zoals Spinvis zelf al zong: alles is ok.

CIJFER
8