Vorig jaar verkocht Extrema Outdoor voor het eerst niet uit, maar het festival beleefde met 40.000 verkochte kaarten naar eigen zeggen wel een succesvolle editie. "Salvation en Dance Valley hebben echt moeten stunten met de prijzen, wij zijn gelukkig de dans ontsprongen." Niettemin was het signaal onmiskenbaar. "Je merkt dat mensen minder geld te besteden hebben. Dus gaan we net als Pinkpop de BTW delen met de consument." Ook signaleerde Mingers bij het publiek een sterke behoefte aan live-acts. "Men zei altijd al dat dance mainstream geworden is, en dat is nu wel het geval. Je ziet in de VS dat producers veel met popartiesten werken en sommigen komen zelf al met een live-show. Wij springen daar op in."
Dat betekent uiteraard niet dat de dj's zullen verdwijnen, maar op de twee nieuwe hoofdpodia (op een totaal van tien podia, waarvan zes een muziekprogrammering hebben) zullen veel live dance-acts en ook bands te zien zijn. "Het is een meerjarenplan en we gaan nu het eerste jaar in met twee stages", legt Mingers uit. "Er komt één main stage indoor, een hele grote area voor 10.000 man en één outdoor op het water, die wat vrolijker en zomerser wordt." De bedoeling is om de nieuwe koers later op meer podia door te voeren. "We gaan al wel een dubstep-podium in het bos doen. En we willen ons niet meer richten op één muziekgenre per stage. Je kunt dan bijvoorbeeld jazzy lounge, techno, club house en een crossover naar pop verwachten."
"We merkten ook dat het terrein 55.000 bezoekers net niet aan kan. Vorig jaar hebben we al besloten om kleiner te gaan. Met 40.000 was het, ondanks de regen, heel gezellig." Het terrein is echter niet de enige reden om de capaciteit te verkleinen. Een festival verkoopt graag uit en live-acts kosten immers meer geld dan dj's. "Meer totaalbeleving op het podium is ook duurder. We hebben altijd veel geld in de eindshow gestoken en gaan die kosten verleggen naar andere dingen; meer in performance on stage. En we willen de hele dag beleving, niet alleen tijdens de eindshow."
De verzadiging van de festivalmarkt speelt ook mee. Nederland telt in de zomer elk weekend meerdere dance-festivals met een nationale uitstraling. Mingers: "Het is overvol en heel vaak hetzelfde. Ik heb een onderzoekje onder artiesten gedaan en die staan nog vijf keer op een ander festival. Dat wil ik niet, ik zoek een stukje exclusiviteit." Mingers stak zijn licht op in Hongarije (festival op het Balaton-meer), op Ibiza en in de VS op onder meer Coachella. "Ik zag dat ze op Ibiza ook veel tickets verkochten voor Snoop Dogg en merkte ook in Hongarije de behoefte aan meer pop. In Noorwegen zag ik hoe Skrillex een echte show neerzette."
Pitch in Amsterdam en Awakenings deden het vorig jaar nog goed, zag de directeur. Nieuwkomer Pitch richt zich (met capaciteit van 4.000) ook nadrukkelijk op live-acts. "Die doen het heel goed, maar er zijn ook een hele hoop lokale festivals, die precies hetzelfde proberen te doen. En natuurlijk komt Joost van Bellen weer met een nieuw concept: Bungalup. We zijn gelukkig niet de enigen die wat nieuws proberen", lacht Mingers, die zich hogelijk verbaast over de overvolle festivalkalender. "Zeventien jaar geleden moest ik het hele land door crossen om de vergunningen te regelen, volgens mij krijg je die er nu gratis bij. Dat gaat té makkelijk."
XO Live vindt zaterdag 14 juli plaats aan het recreatiestrand van Aquabest bij Eindhoven. De voorverkoop start aanstaande zaterdag 21 januari.
Extrema Outdoor wordt XO Live: kleiner en meer live
"Inspelen op veranderende markt met meer live-beleving"
Extrema verandert van koers. De 17e editie van Extrema Outdoor wordt de eerste onder de nieuwe naam XO Live, de capaciteit gaat terug van 55.000 naar 40.000 en de ticketprijs omlaag met een tientje naar 59,-. Inhoudelijk verschuift de focus ook: "We willen veel meer live; een totaalbeleving van muziek en entertainment, zodat er veel meer te zien is dan alleen dj's op de podia. Tijden veranderen", reageert directeur Marcel Mingers.