Noisia: “Remixes aansprekender voor Amerikaans publiek”

Special Edition van succesalbum Split The Atom nu op de Luisterpaal

Sjoerd Huismans ,

Vanaf vandaag staat de Special Edition van Noisia’s Split The Atom op de Luisterpaal. De geremixte nummers zitten vooral in de dubstep-sfeer, de moderne, Amerikaanse, variant. Op 5 Days Off heeft het Groningse drum ’n bass trio een eigen avond die – in lijn met hun eigen sound – volgeboekt is met een stilistisch breed palet aan artiesten. “Wij zitten bij elk genre aan de buitenkant”, aldus Nik Roos.

Roos, een derde van Noisia, vertelt over deze speciale editie van het album Split The Atom. “Er staan twee nieuwe nummers op het album, verder bestaat het uit remixes.” De dj denkt dat deze versie van de plaat aansprekender is voor het Amerikaanse publiek: “In Amerika is nu een flinke golf van dubstep- en cross-over artiesten groot aan het worden. In de periferie was er al wel een plek voor onze sound, maar deze versie kan een breder publiek aanspreken.” Een van de nieuwe tracks, Could This Be, heeft een vertrouwde drum ’n bass beat. Maar verder valt bij beluistering van het album op dat het andere nieuwe nummer Tommy’s Theme en veel van de remixes gestoeld zijn op de modernere, agressieve versie van dubstep. Roos: “Je vindt inderdaad nergens op de plaat roots-dubstep. Wij zijn er zelf vrij laat ingestapt, ik was ook helemaal niet zo op de hoogte van die scene. Maar de sound ligt ons wel. We hadden altijd al trage ritmes en escalerende bassen.” Gevraagd naar de meest verassende bijdrage aan het album noemt hij de remix van de titeltrack, van de vrouwelijke dj Kito uit Australië. “Je hoort de female touch in het nummer”, verklaart Roos. “Het is nog steeds erg stevig, maar toch iets vrouwelijker. De meeste jongens proberen toch zo stoer mogelijke muziek te maken."

Noisia heeft al een netwerk aan de andere kant van de oceaan. Zo komt het remixalbum uit op het label van deadmau5, en remixten de Groningers eerder al eerder het nummer Scary Monsters and Nice Sprites van Skrillex. Geen artiest die bij de puristen geliefd is, die laatste. Nik Roos maalt er niet om: “Ik zit niet zo in die scene. Wij zitten bij elk genre eigenlijk aan de buitenkant. Ongetwijfeld zullen mensen boos zijn op het succes van Skrillex, maar ons interesseert het niets. Eerder was er ook al controverse rond onze samenwerking met Korn, veel mensen vonden Korn stom. Maar ook daar zijn we niet echt mee bezig geweest. Wel heeft Martijn tijdens onze Australische optredens een rant die op Youtube verscheen gemixt in onze muziek.” Een maand geleden ging Noisia down under voor een vijftal optredens. “We hebben allemaal wel iets met Australië”, vertelt Roos over de tour. “Zo komt mijn ex-vriendin er vandaan. En we konden een dubbele zomer meepakken zo. Wel een leuke bestemming dus."

Op 5 Days Off mogen de drie Groningers hun eigen avond samenstellen, getiteld Noisia Invites. “Dat was een ontzettend leuke verrassing”, zegt Roos. “We hadden helemaal niet verwacht dat we ineens onze eigen Melkweg-avond mochten samenstellen. De grote zaal vergelijkt Roos met een festival: “Daar komen de grote namen. De kleine zaal moet daarentegen als een club worden, met meer obscure artiesten van ons eigen label, zoals Hybris en Posij.” Het eclectische van Noisia’s eigen muziek komt duidelijk terug in de avond. “We dachten: laten we kijken welke artiesten kunnen, en dan gewoon boeken wat we zelf vet vinden. Het is heel divers: zo komt rapper Kraantje Pappie van wie we het album produceerden. Iemand als Hybris speelt dan weer heel specifieke drum ’n bass, echt iets voor een select publiek. We zijn geen vertegenwoordigers van de cross-over ofzo, als iemand een hele toffe avond kan maken met alleen drum ’n bass is dat natuurlijk ook goed.”