Boekingskantoor Friendly Fire begint afdeling voor reclamemuziek

“Wij willen meer Nederlandse muziek in commercials“

Erik Zwennes ,

Welcome Home van Radical Face werd bekend door een fototoestellenreclame, Jose Gonzalez leerden we kennen via een stuiterballencommercial en dankzij de bekende Zweedse geelblauwe blokkendoos verdient Edward Sharpe ook weer een centje bij. Muziek in een tv-commercial of reclame kan onbewust wel eens heel belangrijk zijn, zeker in tijden van sterk teruglopende cd-verkopen. Dat dacht boekingskantoor Friendly Fire ook. Ze zijn een afdeling reclamemuziek begonnen, onder de naam Best Kept Secret Music.

Niels Aalberts werkt voor Friendly Fire en is in die hoedanigheid manager van Case Mayfield, Only Seven Left en Bertolf. Daarnaast houdt hij zich nu bezig met muziek in reclame. Zo speelde hij een rol in de recente reclame van C1000 Stars of Footbal met muziek van Only Seven Left. In 3voor12radio legt hij uit dat de nieuwe afdeling van Friendly Fire zich tot doel heeft gesteld om meer Nederlandse muziek in commercials te krijgen. “Artiesten kunnen er een volgend album mee financieren, in deze tijden is dat een belangrijke alternatieve inkomstenbron,” aldus Aalberts. Friendly Fire is onder dezelfde naam ook publisher voor diverse artiesten.

“Wij hebben een flink roster aan artiesten, staan dicht bij de muzikanten en spreken ze dagelijks. We kwamen vrij snel tot de conclusie dat met reclamemuziek 1+1=3 betekent. Wij kunnen links leggen en artiesten winnen bekendheid en verdienen geld. Only Seven Left en GRAM hebben met hun recente commercials enorm goede zaken gedaan.” Lees hier meer over Best Kept Secret Music.