Lowlands-directeur Eric van Eerdenburg is verguld met de samenwerking. "In mijn ogen is het een heel belangrijke nieuwe ontwikkeling voor de promotie van alternatieve popmuziek. Ik heb cijfers gezien van de broadcasts vanaf Coachella. Wat me opviel is dat het verschil tussen de hoeveelheid mensen die naar Coldplay kijkt en naar een debuterende band minder groot is dan je zou denken. Dat de kids van nu hun muziek graag consumeren via internet is natuurlijk al jaren duidelijk. Ik zie een nieuwe vorm van filtering ontstaan. In de 80s en 90s begon MTV dingen te draaien die op mainstream radio niet aan de bak kwamen, zoals The Prodigy, Nirvana en Red Hot Chili Peppers. Met YouTube ontstaat een belangrijk nieuw kanaal naast de al bestaande media."
Van Eerderburg ziet zijn festival door deze deal ook internationaal op de kaart verschijnen. De overeenkomst met YouTube past binnen een grootscheeps project, door Google Summer Of Music gedoopt. Vrijwel ieder weekend wordt een festival uitgezonden. Afgelopen weekend was dat bijvoorbeeld Sziget in Hongarije, recent waren onder meer Lollapalooza (VS) en Tomorrowland (België) te zien. "Bij Tomorrowland viel ons op dat veel mensen uit bijvoorbeeld Zuid-Amerika naar de stream keken", vertelt Jelle-Jan Bruinsma van Google. "De missie van YouTube is om alle video beschikbaar te maken, zoals de missie van Google is alle informatie beschikbaar te maken. Muziek speelt daarbij een grote rol. Dit is een waanzinnige manier om een festival wereldwijd beschikbaar te maken."
Google heeft soortgelijke plannen met allerlei live-evenementen. Ook sport is daarbij uiteraard interessant. "YouTube heeft in Amerika voor NBC de Olympische Spelen. Ook in 57 landen waar de rechten niet exclusief aan tv verkocht waren heeft Google die uitzendingen verzorgd. Je zag dat in sommige van die landen meer mensen online keken dan via de traditionele broadcasters." De samenwerking met YouTube betekent niet dat VPRO 3voor12 uit beeld verdwijnt. "De VPRO is juist goed in het weergeven van sfeer en de editorial kant. Ik denk dat we elkaar daar juist goed kunnen aanvullen. We kunnen het alleen maar groter en sterker maken."
De VPRO kijkt met dubbele gevoelens naar de overeenkomst met YouTube. "Natuurlijk willen wij ons publiek liever niet delen", vertelt Erik van Heeswijk, hoofdredacteur Digitaal van de VPRO. "Maar we sluiten onze ogen niet voor de veranderingen in de wereld. Op andere vlakken hebben ook wij samenwerkingen met YouTube, een strategie waarmee we ons publiek opzoeken buiten de Hilversumse kanalen. De VPRO hoort bij de historie van Lowlands, en wat ons betreft blijft dat ook zo."
Lowlands dit jaar ook live op YouTube
Populaire videosite streamt vier podia live
Net als ieder jaar doet de VPRO komend weekend weer uitgebreid verslag van Lowlands. Maar het festival is dit jaar voor het eerst ook op YouTube te bekijken. De populaire videosite van Google is een samenwerking met Mojo Concerts aangegaan en streamt vier podia (Alpha, Bravo, Grolsch en India) live via drie streams, mogelijk in de toekomst zelfs meer. Na het festival blijven de video's negentig dagen on demand beschikbaar. Lowlands volgt daarmee het voorbeeld van grote festivals als Coachella, Bonnaroo en Primavera.