Hoe heb je zelf dit festival beleefd?
"Ik heb bewust vooral de rustige plekken opgezocht. Ik ben heel blij met Slibstream, dat was echt een fijne plek. Dat sommige mensen het druk vinden komt toch echt omdat ze zelf de drukke plekken opzoeken, zoals het Sportveld en De Bolder. En dan was het Sportveld door de indeling ook nog iets kleiner dan vorig jaar. Er zijn genoeg rustige plekken te vinden op het eiland voor wie daarnaar op zoek is."
Mensen waren heel enthousiast over het prachtige nieuwe podium bij het Vuurboetsduin. Hoe zijn jullie op dat idee gekomen?
"Er worden op die plek in de zomer al filmvoorstellingen georganiseerd door Podium Vlieland. Zij hebben ons getipt. Het werkte inderdaad heel goed en je merkt binnen onze organisatie ook dat mensen heel graag willen pionieren en zo'n nieuwe plek omarmen."
Hoe zit die organisatie nou eigenlijk in elkaar?
"We zijn een stichting en we werken met een club mensen die dat vooral doen vanuit hun enthousiasme voor het festival. Sommige dingen trekken een zware wissel en het is toch weer heftig om alles goed en op tijd af te hebben. Bijvoorbeeld voor de mensen van Triomf, die verantwoordelijk zijn voor de aankleding van het terrein. Verder werken we met een programmacommissie waar ik zelf in zit met Johan Gijsen en Sytse Wils van Tivoli, Ron Euser van Mojo Concerts en Bas Jansen. Wat ik vooral mooi vind is dat we een ploeg hebben met mensen die hier het beste uit zichzelf willen halen, op alle fronten."
Wat waren voor jou de hoogtepunten van het programma?
"Ik vind het goed dat we muzikaal echt veel breder zijn gegaan. We hebben gekozen voor meer gesproken woord, daar zaten voor mij veel hoogtepunten bij: Kampvuur, Echt Gebeurd, Reggie Watts en De Tale Kanaans met Nico Dijkshoorn. Het publiek pikte dat ook goed op, je ziet dat mensen die hier komen bereid zijn om zich ergens in te verdiepen. En qua muziek heb ik heel erg genoten van twee meer traditionele acts: John Paul Keith en Bluegrass Boogiemen."
Je had veel meer kaarten kunnen verkopen. Zit er nog rek in de capaciteit van het festival?
"We zijn dit jaar van 5.500 naar 6.000 tickets gegaan. Dat kon omdat de zomervakantie vroeger viel en er daardoor minder badgasten waren. Maar dat is dan ook het maximum, meer gaat het niet worden. In het algemeen gaat het met deze hoeveelheid mensen goed, alleen stonden er rijen bij Vuurboetsduin toen daar Adrian Younge en Daughter speelden. Dan denken we wel "fuck er staat een rij." Daar hoor je dan een enkeling over klagen, maar los daarvan denk ik dat het goed te doen is met 6.000 man."
Weet je hoeveel tickets je had kunnen verkopen?
"Op de eerste dag van de voorverkoop waren er 17.000 mensen die per persoon vier tickets wilden kopen. Dan heb je het dus totaal over 68.000."
Wil je al die mensen die achter het net vissen dan niet toch op een of andere manier bedienen? Ik hoorde verschillende mensen praten over de mogelijkheid van gelijktijdige zusterfestivals op Terschelling en Ameland waarbij je de bands van eiland naar eiland vaart.
"Dat gaan we niet doen. We zien het niet zitten om te proberen op andere eilanden een kopie van het festival te maken. Ik zie wel groeimogelijkheden voor Into The Spring, het mini-festival dat we hier met Pasen hebben gedaan. Dat gaan we komend voorjaar groter opzetten."
ITGWO12: Into The Great Wide Open zoekt groei in het voorjaar
Interview met festivalorganisator Ferry Roseboom
Ferry Roseboom, eigenaar van Excelsior Recordings en een van de organisatoren van Into The Great Wide Open, komt op zondagavond na het concert van Django Django aan op het backstage-terrein, nog nahijgend van het harde fietsen. Er was even zorg over problemen met de waterleiding, letterlijk een kink in de kabel bij Vitens waardoor Vlieland heel even droog kwam te staan, maar het liep goed af. Afgezien van dergelijke kleinigheden beleefde het festival een vlekkeloze editie. "Mijn grootste zorg is nu hoe we dit volgend jaar in godsnaam nog kunnen overtreffen," zegt Ferry Roseboom, maar de euforie is er op deze laatste festivalavond niet minder om.