ITGWO12: Perfume Genius is het wachten waard ITGWO12: Perfume Genius is het wachten waard

Nog nooit heeft er op zondag zo’n lange rij voor de kerk gestaan

, Laurence Tanamal

ITGWO12: Perfume Genius is het wachten waard

Nog nooit heeft er op zondag zo’n lange rij voor de kerk gestaan

Laurence Tanamal ,

Er ontstaat even wat onduidelijkheid in de rij voor het kleine kerkje waar Perfume Genius zijn opwachting maakt. Sommigen hopen nog een plekje te bemachtigen of zelfs af te kopen met briefjes van vijftig, maar de organisatie is kort en duidelijk: als je niet voor dit optreden bent ingeloot, kom je er niet in. Ook de mensen die wel op de lijst staan blijken uiteindelijk niet zo snel het kerkje binnen te kunnen, aangezien het optreden uiteindelijk met een vol uur wordt vertraagd. Maar zodra iedereen uiteindelijk heeft plaatsgenomen in de kerkbanken en Mike Hadreas het zaaltje binnenloopt lijkt alles vergeten en vergeven.

CONCERT:
Perfume Genius, Into The Great Wide Open, Kerk, zondag 9 september 2012

MUZIEK:
Gevoelige en zwaarmoedige pianoballades met nog somberdere teksten. De fragiliteit waarmee Hadreas zijn woorden uit zijn mond laat vloeien geeft de liedjes een extra persoonlijke laag. Je zou het luisterliedjes kunnen noemen, als dat woord niet zo cliché zou zijn. Want de muziek van Perfume Genius is allesbehalve cliché. Elke noot en ieder gezongen woord stralen een worsteling uit en additionele instrumenten als synthesizers en drums bekrachtigen de veelzijdigheid van zijn creativiteit.

PLUS:
Een artiest die ingetogen liedjes brengt kan zich geen betere setting wensen dan de mystieke sfeer van deze kerk. Een artiest als Mark Kozelek doet niet meer anders en ook voor Perfume Genius lijkt deze locatie geknipt te zijn. Hadreas wordt ondersteund door een synthesizertoetsenist en een drummer die zijn trommels heeft gedempt met doeken. Soms neemt de toetsenist plaats naast Hadreas, of speelt zelf de pianopartijen zodat Hadreas rechtovereind kan staan om zich te concentreren op zijn zang. Het is overal aan te merken dat een optreden voor hem geen routine is. Vooral in het begin gedraagt hij zich wat ongemakkelijk. Hij rommelt wat met een pedaaltje, stoot met zijn gitaar ergens tegenaan en stoot niet veel later ook bijna een kandelaar omver. Voordat hij een lied inzet hoor je hem diep zuchten vanachter zijn microfoon. Toch voelt hij zich wel thuis. Als de stilte doorbroken wordt door een huilende baby lijkt het hem niet te deren en glimlacht hij. Twee jongens die na een nummer al vertrekken zet hij in de schijnwerpers met een ”Who are those guys? They are on the run.” Het publiek vindt alles prachtig. Dat blijkt vooral wanneer elk nummer wordt ontvangen met gesloten ogen.

Zodra de eerste paar nummers gespeeld zijn begint het op te vallen dat Hadreas niet werkt volgens een vaste liedjesstructuur met refreinen en coupletten. Het songmateriaal is eerder opgebouwd uit goudeerlijke teksten waar het pianospel vervolgens op reageert. De synthesizers blazen hypnotiserende ambient door de akoestiek van de Kerk terwijl de drums zeer nauwkeurig geraakt worden. De ogen in de zaal die niet gesloten zijn staan gericht op Hadreas zijn gepijnigde en krampachtige mimiek. Muzikale vergelijkingen met Anthony (van the Johnsons) zijn al vaker gemaakt, maar ook qua expressie kan er een parallel getrokken worden naar de verlegen muzikant.

MIN
Hoe mooi de liedjes ook in het gehoor liggen, vaak zijn ze erg kort en klinken ze onaf. Elk nummer stopt daarbij met een abruptheid waarbij iedereen soms afwachtend reageert voordat het applaus gegeven wordt. Het nummer waarbij Hadreas zichzelf op gitaar begeleidt telt iets teveel schoonheidsfoutjes. Neem daarbij dat het af en toe ook niet helemaal lijkt te lopen tussen hem en de synthesizerman. Zo start laatstgenoemde een elektronisch stuk in, om dit vervolgens abrupt af te kappen en weer te gaan zitten. De blikken die ze elkaar toewerpen spreken voor zich.

CONCLUSIE
Perfume Genius is een ruwe diamant die zichzelf langzaam aan het slijpen is. Het dit jaar uitgebrachte Put Your Back N 2 It dat al een stap hoger was dan Learning (2010) laat dat ook zien. Het mooiste moet nog komen voor Mike Hadreas. Elk lied wordt met zoveel breekbare overtuigingskracht gebracht dat je als toeschouwer alleen maar dankbaar op je knieën kan vallen en danken dat je hierbij mag zijn. Je bent immers toch al in de kerk.

CIJFER:
7,5
 

nu op 3voor12