#ADE12: Keynote YouTube: “Online video is dood. Video is video” #ADE12: Keynote YouTube: “Online video is dood. Video is video”

De muziekindustrie kan nog een slag slaan op YouTube

, tekst en foto's Judith Laanen

#ADE12: Keynote YouTube: “Online video is dood. Video is video”

De muziekindustrie kan nog een slag slaan op YouTube

tekst en foto's Judith Laanen ,

De keynote speech van ADE12 is weggelegd voor de senior music director van YouTube, Patrick Walker. Met behulp van publieksparticipatie – ‘kan iedereen die nu staat weer gaan zitten als ze de afgelopen 24 uur geen YouTube-video hebben gezien?’ – en natuurlijk veel videofilmpjes van de site zelf legt hij uit hoe groot de videosite geworden is en welke kansen er nog liggen voor de muziekindustrie. 3voor12 sprak Walker na zijn presentatie: “Muziek is grenzenloos, YouTube is grenzenloos.”

“Wat is een van de recentste hoogtepunten van YouTube?” Met die vraag opent Walker zijn presentatie. Iemand uit de zaal roept ‘Gangnam Style!’ waarop de rest van het publiek gniffelt. Inderdaad ja, Gangnam Style. Ook al vind je het stiekem niks, geef maar gewoon toe dat je net zoals de redactie van 3voor12 de livestream van hun concert op Seoul Plaza aan had staan. Omdat het kon, natuurlijk.

Nog een paar voorbeelden die Walker noemt: de sprong van Felix Baumgartner behaalde 800 miljoen views tegelijkertijd. Denk over dat aantal maar eens na. De Life In A Day trailer is nog zo’n gaaf voorbeeld. Uit vijfduizend uur aan video, van in totaal 80.000 video’s is een film van 90 minuten gemaakt. Walker: “Dat is echt een nieuwe manier van storytelling door video. Bedenk eens hoeveel verschillende soorten films je uit al dat materiaal zou kunnen maken.”

"Je maakt video's voor een mogelijke bestemming, niet meer voor online"
Volgens Walker zijn er nog kansen te over voor de muziekindustrie op YouTube. “In tegenstelling tot vroeger kunnen we veel meer laten zien online dan op tv. Tv heeft de muziekindustrie enorm onderbediend. Iedereen kijkt tegenwoordig naar video’s op internet. Daar moet je als bedrijf in investeren. Online video is dood: video is video. Je maakt ze voor een mogelijke bestemming: je kunt je video via het internet distribueren maar ook via welk ander apparaat waar je het voor maakt."

Deze zomer lanceerde YouTube de Summer of Music 2012, waarmee je allerlei livestreams van verschillende festivals kon bekijken. Als voorbeeld noemt hij het Belgische festival Tomorrowland, waarvan de aftervideo’s een gigantisch aantal views hebben. “55 miljoen voor een video van meer dan een kwartier, dat is ongelooflijk.” Die registratie is speciaal gemaakt voor internet, niet voor tv. Door de slow motion-beelden vanuit de lucht en de knappe montage op de beats kijkt de video lekker weg. Het is eigenlijk een lange videoclip. Volgens Walker is die video de toekomst van festivalregistratie. “Een grote productie van hoge kwaliteit laat je niet meer op tv zien, maar op internet. Live is here to stay.”

'Internet is uitbreiding'
Dat geldt ook voor releases, vertelt Walker na zijn keynote als we hem aan zijn jasje trekken voor wat extra informatie over wat YouTube de muziekindustrie kan bieden. Zo komen er binnenkort nieuwe releases van Girls Aloud en Bruno Mars op YouTube. “We kunnen bijvoorbeeld Google Hangouts op YouTube integreren voor realtime interactie met het publiek.” Een van de trends waar Walker mee bezig is, is de ‘original content’-kanalen. Dat zijn speciale YouTube-kanalen waar bedrijven hun eigen content op kunnen uploaden. “Dat hoeft voor een platenmaatschappij niet alleen muziekvideo’s te zijn, maar dat kunnen ook video’s zijn van jou als merk. Dat is een nieuwe kans voor de muziekindustrie.”

Internet is uitbreiding, stelt Walker. "Stel je een wereld voor met miljoenen kanalen. Youtube investeert in de vrijheid van information flow en in de kracht van niches. Elektronische dansmuziek is een niche. Kijk bijvoorbeeld hoe groot ADE is geworden. Sommige kanalen op YouTube hebben meer kijkers dan gevestigde televisiekanalen.”

'Tv zal niet verdrongen worden door internet, maar andere definitie krijgen'
Walker gelooft niet dat YouTube en streaming de televisie uiteindelijk zal verdwingen. “Ik denk dat de definitie van tv zal veranderen. Je ziet nu al dat mensen met hun iPad op schoot tegelijkertijd naar de tv kijken. De tv is een extra scherm waarop je dingen kunt doen. We zijn er nog niet, maar de verandering is al in gang gezet. Tv gaat net zo veranderen als telefoons. Twee jaar geleden belde en smste je nog met je telefoon, tegenwoordig stream je er video’s mee.”

Het streamen van Lowlands in combinatie met de tv-uitzending was de eerste succesvolle kruisbestuiving van internet en tv volgens Walker. “Muziek is grenzenloos, YouTube is grenzenloos. Je kunt vanuit een video meteen doorklikken naar de originele content van het bedrijf, waardoor je ineens wereldwijd multi-toegankelijk bent. Door je publiek zo te bedienen kun je je bereik vergroten.”

Muziekindustrie heeft nog wat slagen te slaan op internet
Maar de muziekindustrie heeft nog wel wat slagen te slaan volgens Walker. Zo mogen er nog geen muziekvideo’s op YouTube in Noorwegen en Zweden. In een ideale wereld zou Walker graag zien dat er een universele license voor muziek publishing voor alle landen komt. “De wereld van music publishing is ongelooflijk complex.”

Last but not least: wat is de favoriete muziekvideo van Walker? Hij grijnst: “Gangnam Style! Die is echt te gek. Een andere favoriet is die video van Walk Off The Earth, die Gotye’s Somebody That I Used To Know coverden. Geweldig! Door die video is de originele video van Gotye succesvol geworden. Ook die aftervideo’s van Tomorrowland, die speciaal voor internet zijn gemaakt, hebben een ongehoord grote kijkcijfers.”

nu op 3voor12