Het was druk in Felix Meritis. Het leek erop dat jullie opnieuw meer passe-partouts verkocht hebben voor de conferentie. Klopt dat?
“Dat klopt, het waren er dit jaar zo’n 3.500, en dat hadden er nog veel meer kunnen zijn. De conferentie was zeven weken van tevoren uitverkocht. Alleen al op het Hard Dance Event zijn nu 250 delegates van de ‘gewone’ pro-conferentie geweest. Dit jaar organiseerden we ook voor het eerst Beamlab, de vj-conferentie in Pakhuis de Zwijger. Daar zien we de ontwikkeling van de conferentie: in differentiatie van doelgroepen. We willen liever niet naar een grote hal met 5.000 delegates.”
Je gaat niet naar de RAI?
“We gaan zeker niet naar de RAI nee. We zien liever interessante subconferenties. Vorig jaar zijn we begonnen met ADE University. Mensen van opleidingen benaderden ons of hun studenten ook welkom zijn op de conferentie. In principe wel natuurlijk, maar we zien het meer als een business to business omgeving. Daarom hebben we er een apart onderdeel van gemaakt, met niet de minste sprekers. Je ziet dat een Duncan Stutterheim of Tom Holkenborg of het team van Chuckie het leuk vindt om hun kennis te delen met de volgende generatie.”
Als het aantal delegates groeit, moet je op een gegeven moment tegen capaciteitsproblemen oplopen in de clubs, die een bepaalde hoeveelheid ruimte vrijhouden voor professionals.
“Ik vond het dit jaar goed gaan, op een of twee dingen na. Het festival groeit hand in hand met de conferentie, zelfs iets sneller. We houden het goed in de gaten, want ik voel me gastheer voor alle internationale delegates. We hebben er wel bewust voor gekozen geen passe-partouts voor publiek te verkopen. Daar zouden we er misschien ook wel 60.000 van kunnen verkopen, maar dan krijg je geheid problemen voor de deur. Bovendien werkt het zo ook niet. Mensen gaan liever naar een programma, om meegenomen te worden in de sfeer van een avond.”
Ik neem aan dat je zalen compenseert voor de ruimte die ze vrij houden voor professionals. Is dat een probleem als jullie straks minder subsidie krijgen?
“Wij geven zalen inderdaad een bijdrage voor hun programma. Ik ben nu 17 jaar betrokken bij ADE, en heb ik die tijd gezien dat momenten waarop wij meer ondersteuning krijgen altijd voor een impuls zorgden. Zo kon ik dertien jaar geleden internationale promotors overhalen door middel van een Haagse bezoekersregeling. De rol van die promotors is ontzettend belangrijk. Nu krijg ik twee weken van tevoren nog de vraag of Red One – een van de belangrijkste producers van het moment – alsjeblieft nog een kaartje mocht kopen. Over het aanbod voor ADE maak ik me niet zo’n zorgen. Programmeurs van Melkweg en Studio 80 krijgen heel veel aangeboden. Studio 80 week zelfs uit naar een andere locatie, Schram’s Studio. Ze kunnen als ze willen 24/7 productie draaien. Alle portiers en geluidstechnici worden vol ingezet. Acts staan toch al voor minder geld op ADE dan ze gewend zijn. Anders zou Afrojack nooit in Paradiso staan.”
#ADE12 directeur Richard Zijlma: “Het wordt tijd dat Tiësto weer een keer komt”
Conferentie groeit nog steeds, maar verhuist niet naar de RAI
Amsterdam Dance Event was groter en drukker dan ooit, maar dat is eigenlijk geen nieuws. Het festival groeit al jaren, net als de conferentie. Directeur Richard Zijlma blikt dan ook met 3voor12 tevreden terug op de 17e editie van het festival. “Ik ben blij dat we deze sector meer en meer onder de aandacht hebben kunnen brengen, op een positieve manier. Er zijn nog steeds mensen die dance geen muziek vinden. Ik sprak een journalist die standaard na een festival de politie moet bellen hoeveel drugs er gebruikt is. Gelukkig hebben we nu goed kunnen laten zien dat dance zowel economische als culturele waarde heeft.”
Hardere stijlen zijn altijd een buitenbeentje geweest. Twee jaar terug zijn jullie begonnen met subconferentie Hard Dance Event. Nu was het meest succesvolle evenement van allemaal de avond van hardstyle dj Headhunterz in een uitverkocht Ziggo Dome.
“Het filmpje van Headhunterz was het eerste dat bij ons op kantoor rond ging onder collega’s. Kijk eens hoe vet dit was. Ongelofelijk gewoon. Ik ben blij dat Hard Dance Event dit jaar in het centrum plaats vond, in de Melkweg, waardoor toch meer journalisten en andere professionals het wisten te vinden.”
Wat mis je nog?
“Ik denk dat alles in principe gecoverd is. Van Hollywood blockbusters tot het filmhuis, zal ik maar zeggen. Dit jaar had ik na twaalf jaar proberen eindelijk Danny Tenaglia hier. Het wordt nu tijd dat Tiësto weer eens komt. Hij twitterde wel wat hij het jammer vond dat hij er niet was. Als je in deze scene zit en er niet bent, kan het alsnog niet langs je heen gaat, omdat de clubs, de labels, de promotors en de artiesten zelf massaal hun avond promoten.”
Het was een uitputtingsslag. Zie je een extra dag nog zitten?
“De reden om een extra dag te overwegen ligt vooral op conferentieniveau. Iemand die uit Amerika of Australië komt, heeft 3.500 potentiële businesscontacten te leggen. Mensen staan echt om 10:00 uur voor de deur en gaan door tot 19:00 uur. Dan kan je misschien dertig mensen spreken. Maar ook daarna gaat het door, backstage bij Studio 80, op het podium van de Melkweg. Dat zien we als de belangrijkste ontwikkelingen: differentiatie, de stad als podium en een 24/7 dans- en netwerkmarathon.”