90s Request: 1999, Faithless en Chemical Brothers maken de festival anthems 90s Request: 1999, Faithless en Chemical Brothers maken de festival anthems

En wat doet Vader Abraham op Lowlands?

, Willem van Zeeland

90s Request: 1999, Faithless en Chemical Brothers maken de festival anthems

En wat doet Vader Abraham op Lowlands?

Willem van Zeeland ,

In het kader van 90s Request op 3FM blikt 3VOOR12-eindredacteur Willem van Zeeland op basis van zijn eigen herinneringen terug op de belangrijkste festivals van de jaren 90. 's Avonds hoor je live muziek van die festivals bij Roosmarijn Reijmer in 3VOOR12RADIO. Vandaag: 1999.

En wat doet Vader Abraham op Lowlands?

In het kader van 90s Request op 3FM blikt 3VOOR12-eindredacteur Willem van Zeeland op basis van zijn eigen herinneringen terug op de belangrijkste festivals van de jaren 90. 's Avonds hoor je live muziek van die festivals bij Roosmarijn Reijmer in 3VOOR12RADIO. Vandaag: 1999.

In 1999 mis ik Pinkpop en Rock Werchter. In plaats draven besluit ik weer eens wat festivals verder van huis te bezoeken. In maart reis ik naar Austin, Texas om naar SXSW te gaan, een conferentie en showcase festival dat steeds meer aandacht krijgt in Nederland. Er spelen Nederlandse artiesten en ook de Nederlandse muziekindustrie is er in toenemende mate te vinden. Halverwege maart heeft de winter zich in het diepst van je botten genesteld en alleen al het weer maakt het een weldaad om juist in die periode in het zonnige Texas uit het vliegtuig te stappen. Wat is het in vergelijking met nu in 1999 nog heerlijk rustig op SXSW. Je hoeft niet of nauwelijks in de rij voor concerten en je kunt nog met gemak zonder reservering terecht in restaurants. Het programma is in die jaren nog sterk op Americana gericht met artiesten als Lucinda Williams en Fred Eaglesmith. Inspector Deck van de Wu Tang Clan is een zeldzame hiphop act, maar dat wordt een bizarre vertoning met een stel rappers die helemaal in de verkeerde cowboyfilm terecht zijn gekomen. Wel veel indiebands op SXSW met mooie optredens van Guided By Voices, Built To Spill en Calexico. Klapstuk van de week is de show van Tom Waits op zaterdagavond in The Paramount Theater, een ouderwetse schouwburg in Western stijl. Tom Waits presenteert het werk van zijn nieuwe album Mule Variations en toont zich hiermee een professor in de hogeschool van de popmuziek.


Pinkpop wordt in 1999 afgesloten door Faithless, die met God Is A DJ het absolute festival anthem van het jaar hebben gemaakt. Een nummer dat zich er uitstekend voor leent om van ieder festival een hoogmis te maken en dat is aan frontman Maxi Jazz zeer goed besteed. Ik ben er in 1999 niet bij op Pinkpop, maar ik ga wel naar Roskilde waar Faithless ook triomfen viert. Robbie Williams is een andere doublure met Pinkpop. Er is behoorlijk wat scepsis over de aanwezigheid van deze voormalige Take That-zanger op de grote festivals, maar die wordt heel snel weggenomen. Zijn openingszet bestaat uit achtereenvolgens de Queen-pastiche  Let Me Entertain You, Blur-cover Song 2 en de meezinger Millennium en de hele tent gaat plat. "Een knipoog van Robbie Williams komt tot voorbij de geluidstoren" schrijft Gijsbert Kamer in de Volkskrant naar aanleiding van Pinkpop en zo is het maar net.

Maar het zijn vooral de dance acts die in het oog springen op Roskilde. Het is een heerlijke, zwoele zomernacht als in een van de kleinere tenten Basement Jaxx speelt, de belangrijkste nieuwe dance act van 1999, die grote euforie veroorzaakt met een pompende versie van Red Alert die bij de kleine zangeres uit haar tenen lijkt te komen. Meteen erna staan The Chemical Brothers op het hoofdpodium. Ze beginnen pas om 1.00 uur, maar het staat nog stampvol en iedereen gaat helemaal loos op Music Response en Hey Boy Hey Girl. De visuals zijn adembenemend in de altijd speciale entourage van Roskilde, waar de zon nooit echt ondergaat.

 

The Chemical Brothers zijn de afsluiter van Lowlands in een stampvolle Alpha-tent, waar de visuals niet zo monumentaal tot hun recht komen als op Roskilde. Er komen inmiddels 55.000 mensen waarmee het festival nu echt niet meer upcoming is, maar gelijkwaardig aan Pinkpop. Lowlands 1999 brengt de definitieve doorbraak van twee Belgische acts die het daarop volgende clubseizoen zullen domineren: Soulwax en Zita Swoon. Lowlands is nu definitief getransformeerd van popfestival naar veelzijdig cultuurfestival met veel ruimte voor literatuur, comedy, theater en zelfs penalty schieten met Jean Marie Pfaff. De Higher Ground is een spirituele oase met tipitenten, chill muziek, yoga, een smart bar en health food. In de Foxtrot is het weer carnaval en kermis tegelijk met als voorganger Ome Cor (Joris Linssen) die deze keer zelfs Vader Abraham mag aankondigen. Niemand weet er van, het is een verrassingsoptreden, waardoor ik later op de avond in de VPRO-portocabin zelfs de volgende conversatie opvang: "Ik liep langs de Foxtrottent en daar draaiden ze zelfs een plaat van Vader Abraham." "Nee man, dat was geen plaat, dat was Vader Abraham zelf, live!"

nu op 3voor12