Spotify in zee met KPN Spotify in zee met KPN

Koppeling met telecomaanbieder wederom belangrijke schaalvergroting

, Atze de Vrieze

Spotify in zee met KPN

Koppeling met telecomaanbieder wederom belangrijke schaalvergroting

Atze de Vrieze ,

Spotify en KPN gaan een samenwerking aan. Klanten van de telecomaanbieder krijgen vanaf vandaag een Spotify premium abonnement bij een alles-in-een abonnement (telefoon, tv en internet). Niet alleen nieuwe klanten, maar ook bestaande klanten krijgen de dienst in hun pakket.

Koppeling met telecomaanbieder wederom belangrijke schaalvergroting

Spotify en KPN gaan een samenwerking aan. Klanten van de telecomaanbieder krijgen vanaf vandaag een Spotify premium abonnement bij een alles-in-een abonnement (telefoon, tv en internet). Niet alleen nieuwe klanten, maar ook bestaande klanten krijgen de dienst in hun pakket. Een KPN-pakket met Spotify kost 55 euro. Een los premium-abonnement via Spotify zelf kost 9,99 euro.

De laatste maanden heeft muziekdienst Spotify een aantal grote schaalvergrotingsslagen gemaakt. Eerder dit jaar lanceerde de dienst eindelijk in de grote Amerikaanse markt. Een paar maanden later werd een hechte samenwerking met social media platform Facebook aangekondigd. De samenwerking met telecomproviders ligt voor de hand. In Zweden sloot Spotify al een soortgelijke deal, met provider Telia.

Opvallend is dat KPN het Spotify abonnement presenteert als gratis. De provider biedt ook een iets goedkoper alles-in-een pakket aan zonder Spotify (45 euro), maar dat pakket bevat ook minder snel internet. Als samenwerking met telecomproviders in deze vorm aanslaat, zou dat in de toekomst kunnen betekenen dat een 'gratis' muziekabonnement in een mediabundel op termijn de standaard wordt.

Telecomproviders proberen op hun beurt hun dienstenpakket zoveel mogelijk inhoudelijk uit te breiden. KPN's concurrent Ziggo werkt op dit moment aan een eigen muziekdienst, en manifesteert zich nadrukkelijk op het gebied van muziek, bijvoorbeeld door zijn naam te verbinden aan de grote nieuwe muziekzaal in Amsterdam Zuid-Oost, Ziggodome.

KPN heeft dus niet voor een eigen dienst gekozen, maar voor een partner. Het bedrijf zegt over de samenwerking: "KPN heeft voor Spotify gekozen omdat zijn klanten aangeven muziek erg belangrijk te vinden; KPN-klanten gebruiken het internet veelvuldig om muziek op te zoeken en te beluisteren op verschillende apparaten. Het liefst hebben zij altijd en overal toegang tot dezelfde muziekbibliotheek. Een oplossing als Spotify Premium geeft daar een goede invulling aan." KPN heeft voorlopig geen plannen om de muziekdienst ook aan te bieden voor andere abonnementen, zegt woordvoerster Renske Algra tegen Webwereld. "We willen eerst zien hoe dit aanslaat bij klanten."

nu op 3voor12