Noisia produceert Korn: “Sommige mensen vinden het ongehoord kut” Noisia produceert Korn: “Sommige mensen vinden het ongehoord kut”

Groningse producers leveren drie tracks voor nieuw album

, Atze de Vrieze

Noisia produceert Korn: “Sommige mensen vinden het ongehoord kut”

Groningse producers leveren drie tracks voor nieuw album

Atze de Vrieze ,

Een nieuwe plaat van een band als Korn is anno 2011 niet per definitie voor iedereen groot nieuws. Tenzij de oude nu-metal pioniers ineens de studio in gaan met dubstep en drum ’n bass producers. Een samenwerking met de man van het moment Skrillex is al weken headlines, en ook de Groningse producers Noisia leverden drie tracks. "Verrassend, ja", zegt Martijn van Sonderen.

Groningse producers leveren drie tracks voor nieuw album

Een nieuwe plaat van een band als Korn is anno 2011 niet per definitie voor iedereen groot nieuws. Tenzij de oude nu-metal pioniers ineens de studio in gaan met dubstep en drum ’n bass producers. Een samenwerking met de man van het moment Skrillex is al weken headlines, en ook de Groningse producers Noisia leverden drie tracks: Kill Mercy Within, Let’s Go en Burn The Obedient. En zo zijn ze na Dope DOD al de tweede Nederlandse act in korte tijd die in de smaak valt bij de metalband. “Verrassend, ja”, zegt Martijn van Sonderen van Noisia. “Maar nog verrassender vind ik het dat sommige mensen er nu al een mening over hebben. Sommige mensen vinden het ongehoord kut.”

Jarenlang was Noisia internationaal succesvol in een genre dat een beetje geïsoleerd was: drum ’n bass. Nu bevindt het trio zich ineens midden in het oog van de storm, op het moment dat dubstep definitief de weg naar de mainstream en de cross-over met andere genres vindt. Skrillex, een jonge dj met een emo achtergrond, introduceerde Noisia bij Korn. “Wij hadden helemaal niet het idee met een controversiële plaat bezig te zijn”, zegt Van Sonderen. “We vonden het een leuk project om te doen. Skrillex liet onze muziek aan Korn horen en Jonathan Davis was onder de indruk. Hij vroeg ons wat muziek op te sturen. We hebben wat tracks gestuurd waarvan we dachten dat ze geschikt zouden zijn.”

Maar het kwartje viel pas echt bij een bezoek aan Bremen, waar de band optrad. “Ik wilde graag zien hoe de nieuwe sound live over zou komen. Dat eerste nummer met Skrillex hadden ze toen al. Na de show hebben we een hele tijd in de trailer gezeten met Jonathan. Daarna begrepen we beter waar hij naar op zoek was.” Volgens Van Sonderen heeft Noisia niet echt dubsteptracks gemaakt, maar eerder elektronische tracks met gitaren en zang. De cross-over bevalt de producers uitstekend. “Dubstep zit nu in het stadium waar drum ’n bass tien jaar geleden was. Iedereen heeft er een mening over hoe het zou moeten klinken. In de comments onder YouTube filmpjes zie je hele discussies.”

Hun eigen scene begint zich de laatste jaren juist aan dergelijk purisme te ontworstelen. “Een paar jaar geleden waagde ik het op een drum ’n bass feest in Polen een electroplaat te draaien. Ik kreeg letterlijk dingen naar mijn hoofd. Wij deden dat als een van de eersten, inmiddels is het veel gewoner geworden.” Noisia profiteert nadrukkelijk van de groeiende populariteit van dance in Amerika, niet in de laatste plaats de hardere dubstep. De producers brachten recent de track Tommy's Theme uit op het label van electrohouse ster-dj Deadmau5, meer is onderweg. “Twee jaar geleden had het voor ons nog nauwelijks zin om naar Amerika te gaan. Dan stond je in een bar en gingen de mensen breakdancen. Nu zijn er festivals waar we voor duizenden spelers komen.”

Nu op 3voor12