Platenzaak SamSam Music in Amersfoort sluit de deuren Platenzaak SamSam Music in Amersfoort sluit de deuren

Eigenaar: "In de nieuwste auto's zit al geen cd-speler meer"

, Ingmar Griffioen

Platenzaak SamSam Music in Amersfoort sluit de deuren

Eigenaar: "In de nieuwste auto's zit al geen cd-speler meer"

Ingmar Griffioen ,

SamSam Music in Amersfoort stopt ermee per 1 juli. Daarmee verliest Amersfoort een van de twee platenspeciaalzaken. "Omdat ik nu een goede financiële slag kan slaan", geeft eigenaar Arjan Bischoff als reden. "Ik kies voor het geld en niet de cd. Als ik voor de cd zou kiezen, zou ik tussen nu en vijf jaar toch voor die beslissing komen te staan."

Eigenaar: "In de nieuwste auto's zit al geen cd-speler meer"
SamSam Music in Amersfoort stopt ermee per 1 juli. Daarmee verliest Amersfoort een van de twee platenspeciaalzaken. "Omdat ik nu een goede financiële slag kan slaan", geeft eigenaar Arjan Bischoff als reden. "Ik kies voor het geld en niet de cd. Als ik voor de cd zou kiezen, zou ik tussen nu en vijf jaar toch voor die beslissing komen te staan."

Momenteel is er opheffingsuitverkoop in de winkel aan de Langestraat 101, waar SamSam Music nu dertien jaar huist. De muziekzaak werd in 1980 in Zwolle opgericht door de vader van Bischoff en in 1998 opende het filiaal in Amersfoort. In Zwolle hield het al eerder op; daar sloot SamSam Music de deuren in 2008. Na dertig jaar is het volgens Bischoff tijd om 'die mooie periode' van het familiebedrijf af te sluiten.

Bischoff is van mening dat de opkomst van het digitale tijdperk en de technologische ontwikkelingen een negatief effect hebben op de gezondheid en het toekomstperspectief van de sector. "De techniek heeft de cd ruimschoots ingehaald. Muziek downloaden van internet is inmiddels gemeengoed geworden, zodat de muziekverkopen in de ouderwetse cd-winkel onder druk staan. De cd is overbodig. In de nieuwste auto's zit al geen cd-speler meer, terwijl wij draaien op cd's."

De 'terugloop van binnensteden' speelt ook mee. "Het aantal bezoekers aan de online shop neemt toe, terwijl het offline bezoker terugloopt. Dus moet je een hele krachtige website hebben om die inkomstenbron te herwinnen. Daarom zijn grote bedrijven als Hema en H&M ook zo bezig met hun webshops; omdat de omzet uit funshoppen wegvalt. We kunnen nog wel even doorgaan, maar daar hangt wel een flink prijskaartje aan vast. We zitten hier op een A-locatie."

Bischoff signaleert nog een neerwaartse trend: "Ik heb jarenlang geteerd op 'een goed alfabet'; van ABBA tot Zappa, zeg maar de jaren '60 tot '80. Maar ik merk nu dat de jaren '60 toch vijftig jaar geleden is. Dat is nu wel aan het verdwijnen, terwijl dat toch jarenlang de bron voor popspeciaalzaken geweest." De eigenaar ziet het ook aan de teloorgang van Best of cd's. "In de jaren '80 verkochten we best of cd's van de jaren '70 en in de jaren '90 die van de jaren '80. In 2000 begon dat steeds moeilijker te worden. Nu zet je een product heel snel in de markt en is het ook heel snel verouderd. Dat heeft alles te maken met het digitale tijdperk."

"Kijk eens op sites als cdwow.nl", suggereert Bisschoff. "Dat zijn zulke prijzen, daar kun je niet meer tegenop. Maar ik stop niet uit armoede, maar omdat ik nu het besluit kan nemen. Ik ben nu veertig en kan nog switchen." De eigenaar is duidelijk over het restant aan cd-speciaalzaken: "Je hebt Kroese in Nijmegen en Arnhem en de Plato's en dat is het wel. Ik zie het nooit meer in volume toenemen."

nu op 3voor12