22 Tracks en Belgische band Palomine winnen Interactive Awards 22 Tracks en Belgische band Palomine winnen Interactive Awards

Jury looft vormgeving en multimediaal concept van platform 22 Tracks

, Ingmar Griffioen

22 Tracks en Belgische band Palomine winnen Interactive Awards

Jury looft vormgeving en multimediaal concept van platform 22 Tracks

Ingmar Griffioen ,

Vrijdagmiddag zijn op de Eurosonic Noorderslag Conference de Interactive Awards uitgereikt. De jury riep de Belgische band Palomine uit tot de meest interactieve act. Het Nederlandse jukeboxsite 22 Tracks won de company award, die dit jaar voor de tweede keer uitgereikt werd. De prijs, waaraan een bedrag van 5000 euro is verbonden, wordt jaarlijks uitgereikt door Buma/Stemra en het Groningse bedrijf Factor-E. 

Jury looft vormgeving en multimediaal concept van platform 22 Tracks

Vrijdagmiddag zijn op de Eurosonic Noorderslag conference voor de vierde keer de Interactive Awards uitgereikt. De jury riep de Belgische band Palomine uit tot de meest interactieve act. Het Nederlandse jukeboxsite 22 Tracks won de company award, die dit jaar voor de tweede keer uitgereikt werd. De prijs, waaraan een bedrag van 5000 euro is verbonden, wordt jaarlijks uitgereikt door Buma/Stemra en het Groningse bedrijf Factor-E.

Vorig jaar wonnen SellaBand en de Groningse Krause de prijzen. Ditmaal zat Krause in de jury, die als eerste Pete Philly voorgeschoteld kreeg met zijn project Open Loops. "Ik heb opgetreden in twintig landen en mijn site is bezocht door mensen uit 141 landen, dus ik heb al veel nieuwe territoria aangeboord. Mijn website is in vele talen en ook in het Japans, want mijn muziek komt daar ook uit." Philly presenteerde gedreven, maar ook wat warrig. Zijn conclusie luidt: "It's all about keeping the dialogue open. Wat ik er het mooiste aan vind is dat ik het in mijn eentje kan doen, zonder label en dergelijke. Oh en mocht ik niet winnen, dan beloof ik een Kanye te doen."

Dan komt David van de Belgische indiepopband Palomine voor de tweede pitch... Ware het niet dat Pete Philly nog wat vergeten is. Hij breekt in en vertelt snel over de mogelijkheden tot het delen van zijn muziek via de site. "It's all about sharing, cant believe I forgot about that shit." David dan: "We hadden al twee albums uit en wilden bewijzen dat we vandaag de dag de hele wereld kunnen bereiken. We spraken af het album niet officieel uit te brengen voordat op zijn minst een persoon per land het gehoord heeft. Mensen gevraagd te luisteren en vervolgens een videomessage achter te laten. Zelfs in landen die we nog niet kenden als Vanatu vonden we iemand die onze muziek tof vond."

De derde pitch is voor C-Mon & Kypski. De verwachte Kypski is er niet, maar er is wel een gelikte videopresentatie van hun videoproject, dat zoals presentator Alexander Klöpping opmerkt een YouTube-fenomeen van jewelste is geworden. Fans konden een frame vormen in een clip van het Utrechtse gezelschap.

De eerste genomineerde voor de company award is Bandcamp. In een zeer professioneel, slim filmpje wordt uiteengezet wat het populaire bandplatform voor zowel fans als de bands te bieden heeft op het gebied van overzichtelijkheid, gebruiksvriendelijkheid en het verzamelen van statistische gegevens. Vincent Reinders (Venz) legt uit wat er zo goed is aan het op 22 oktober 2009 gestarte initiatief 22 Tracks. Zonder veel promotie trok de site 3 miljoen bezoekers en in totaal zo'n 40 miljoen plays, waaover ook rechten aan Buma wordt afgedragen. In oktober lanceerde de 22 Tracks iPhone app, die + 70.000 keer gedonwload is. De derde kandidaat is mflow, niet geholpen door de beste presentatie. Na het flitsende filmpje en het net te vlotte maar toch afgebroken praatje weten de meeste aanwezigen nog niet wat het platform met ruim 70.000 gebruikers inhoudt. Je kunt er in ieder geval ruim 3 miljoen tracks delen, leert de website.

Job de Wit, freelance journalist, dj en ook actief voor 22 Tracks, vraagt Mflow of ze al een licentie hebben voor Nederland. Nog niet, maar Mflow hoopt nog dit jaar naar Nederland, Duitsland en Spanje te komen. De Wit: "Maar wat hebben artiesten eraan, hoeveel geld valt ermee te verdienen?" Het antwoord is ontnuchterend: Het gaat om 20% per verkochte track en eigenlijk moet het niet om het geld maar om de lol gaan. Ook duidelijk wordt dat je met 3000 followers op twitter niets aan Mflow hebt.

De jury blijft lang weg en laat weten nog niet uit de Company Award te zijn. Na terugkomst is er nog precies tijd voor een snelle prijsuitreiking, met een uiterst korte argumentatie, bloemen en twee cheques voor 5000 euro.

nu op 3voor12