Pictureplane doet even zijn kunstje in EKKO

Amerikaan laat EKKO niet echt zweten

Tekst en foto's Ingmar Griffioen ,

Met zijn baseballcap, de wielrenhandschoentjes en de kekke gay gebaartjes ziet Travis Egedy er vooral uit alsof hij op het verkeerde feest verdwaald is. Als hij eenmaal de elektronica in gang heeft gezet, bekruipt dat gevoel juist vele bezoekers.

Amerikaan laat EKKO niet echt zweten

Met zijn baseballcap, de wielrenhandschoentjes en de kekke gay gebaartjes ziet Travis Egedy er vooral uit alsof hij op het verkeerde feest verdwaald is. Als hij eenmaal de elektronica in gang heeft gezet, bekruipt dat gevoel juist vele bezoekers.

GEZIEN:
Picture Plane, EKKO, Le Guess Who?, 27-11-2010

MUZIEK:
Pictureplane is Travis Egedy uit Denver, Colorado. Hij handelt solo in synthpop, oude sounds en (house-) samples op alles van disco- tot dubstepbeats. Net wat zijn gevoel of humeur hem ingeeft. Live doet hij ook zelf de vocals, met continu één hand voor de microfoon en één voor de elektronica. Pitchfork digs Pictureplane en op zijn MySpace vertelt de jongeman doodleuk dat hij witchhouse heeft uitgevonden.

PLUS:
Zijn laatste release (en full-length debuut) Dark Rift kreeg een 7,3 van Pitchfork en laten we eerlijk zijn: die mix van oude dance-tunes (denk: jaren '90 trance tot meer mainstream werk en ook de eighties zijn niet veilig) en hedendaagse elektronica pakt best lekker uit. Zeker in licht-geniale songs als Goth Star. Tussendoor waagt hij wat dansjes en licht hij soms even kort een tipje van de sluier op: "This song is called Trance Doll and it's about posthuman sexuality." of: "This is a song about outer space."

MIN:

Het is ook best een beetje fout wat Egedy door de mallemolen gooit. Echt dansbaar is het alleen bij vlagen, wat je duidelijk aan de zaal en de afhakers ziet. Hij werkt niet met één set, maar met losse nummers. Zo plakt hij van alles aaneen, waardoor zijn show eigenlijk gespeend is van enige logische opbouw. Doordat er geregeld 'lastige' dubstep-beats voorbij komen en dan weer atmosferische ambient inkak-stukken, blijft het zweterige sfeertje in EKKO vooral de uitbundige temperatuur gelden. Pictureplane knalt met mate, maar blijft teveel in een afterparty feel hangen.

De Amerikaan is vergeten wat technische specs door te geven en eenmaal op het podium blijkt dan niet alles aanwezig, waardoor de avond vertraging oploopt. Dat kwartier krijgen we aan het eind van zijn set niet meer terug. Sterker: na veertig minuten vraagt Egedy ongegeneerd of de dj al klaar staat. Niet? Vooruit, dan doet ie nog één nummertje, maar gekker moet het toch niet worden. Wellicht is het Egedy wat in de bol geslagen na die fijne tour als opener van Sleigh Bells.

CONCLUSIE:

Eigenlijk verzorgt Pictureplane vooral een prima opbouw naar de (vaste zaterdagse) Diep In De Groef dansavond. Hij geeft niet 100% waar het publiek om vraagt, maar met 70% zijn ze ook maar wat tevreden. De dj na hem kopt dit volgaarne en moeiteloos in. Feitelijk is Pictureplane voor een gros van het publiek niet meer dan een lastig intermezzo tussen het gangbare dj-werk door.

CIJFER:

5
 
Alles over Le Guess Who? op de speciale festivalsite.