Koortsige Tallest Man On Earth zorgt voor kippenvel

Zweedse songwriter sluit Le Guess Who? af met memorabele show

Sander Kerkhof, foto's: Jorg Roosma ,

Het vraagteken onderaan het gefiguurzaagde Le Guess Who? logo, dat al vier dagen fier boven het podium van Tivoli Oudegracht prijkt, hangt op de laatste avond een beetje scheef en lijkt steeds verder los te laten. Het waren, kortom, slopende dagen. Aan The Tallest Man On Earth de taak om volwassen mannen en vrouwen aan het huilen te brengen.

Zweedse songwriter sluit Le Guess Who? af met memorabele show

Het vraagteken onderaan het gefiguurzaagde Le Guess Who logo?, dat al vier dagen fier boven het podium van Tivoli Oudegracht prijkt, hangt op de laatste avond een beetje scheef en lijkt steeds verder los te laten. Het waren, kortom, slopende dagen. Passe-partouthouders leunen op elkaars schouders, de programmacommissie heeft moeite om nog normaal uit hun woorden te komen. De emoties liggen aan de oppervlakte. Aan The Tallest Man On Earth de taak om volwassen mannen en vrouwen aan het huilen te brengen.

GEZIEN:
The Tallest Man On Earth, Tivoli Oudegracht, Le Guess Who?, 28-11-2010

MUZIEK:
Skinny dude met houthakkersblouse, rasperige stem en akoestische gitaar. De Scandinavische folkzanger Kristian Matsson bracht dit jaar zijn tweede album The Wild Hunt uit, gevolgd door een EP Sometimes The Blues Is Just A Passing Bird. Hij was dit jaar onder meer te zien tijdens Into The Great Wide Open.

PLUS:

De diepe zucht na het tweede nummer van zijn set was al een voorbode. De kleine langste man zit niet lekker in zijn vel. "I have a fever tonight, it makes it more fun", zegt Mattson halverwege het optreden. Hij is halverwege een slopende tournee, stond op het punt ten onder te gaan. Gelukkig zijn Zweedse vrienden van Idiot Wind en Francis er vanavond, en houdt het publiek in Tivoli - vooral veel stelletjes - zich tijdens zijn set keurig aan het 'spreekverbod'. Je kunt een bierbeker horen vallen.

Alle bewegingen van Mattson worden showelementen, tot aan het uitgebreide gitaarstemmen toe. in combinatie met de prachtige liedjes houdt hij razend knap ruim vijf kwartier de aandacht vast. Mattson, voormalig kleuterleraar is een controlfreak, houdt het publiek in de gaten, kijkt de fans op de eerste rij indringend en lang aan, zwiept wild met zijn gitaar en pakt Tivoli vanaf moment 1 volledig in. De 'hit' Love Is All zit al vroeg in de set. Dan, tussen twee nummers in, gaat het alarm af in Tivoli. Een flauwgevallen bezoekster wordt afgevoerd. Het brengt hem heel even uit balans.

Mattson heeft voor de gelegenheid een electrische piano meegenomen. Die is vroeger van Roxette geweest, vertelt hij. Een cover van It Must Have Been Love blijft achterwege. Wel krijgen songs als Like The Weel een mooie alternatieve aankleding.

Mattson zet zich over zijn problemen heen. 'Sometimes the blues is just a passing bird', zingt hij. Toch het mooiste duidelijk voor het grandioze slotakkoord bewaard. Mattson's vriendin Amanda Bergman, a.k.a. Idiot Wind, loopt het podium op om het refrein mee te doen. 'You're so beautiful now, zingen ze, met de wangen tegen elkaar.

MIN:
Als er al een gebrek was aan focus dan heeft Mattson dat mooi weten te verbloemen. Af en toe voelde het wat wringen, maar dat maakte de show in Tivoli uiteindelijk ook spannend en interessant.

CONCLUSIE:

Le Guess Who? afsluiten met kippenvel, dat moet de organisatie voor ogen hebben gestaan met het boeken van The Tallest Man On Earth op de afsluitende zondagavond. Ondanks de vermoeidheid en de koorts lukt het Kritian Mattson om er een memorabele avond van te maken. Intiem, persoonlijk, grappig en met een stem als een sprookjesfiguur.

CIJFER:

9

Alles over Le Guess Who? op de speciale festivalsite.