In december ging de Britse kartelautoriteit al om en nu ziet ook de Amerikaanse Ministerie van Justitie geen beletsel meer in een fusie van 's werelds grootste concertpromotor Live Nation en Ticketmaster, wereldwijd de grootse ticketverkoper, tot Live Nation Entertainment. Volgens Mojo, in Nederland de grootste en dochter van Live Nation, heeft de fusie vooralsnog geen gevolgen in Nederland. "Wij blijven gewoon onze kaarten verkopen via Eventim, een Duits ticketconcern."
Nee, er zijn echt geen champagnekurken door het Mojo-pand in Delft gevlogen, zo verzekert woordvoerster Marjanne Manders lachend. "En ook geen taart. Die fusie is iets moois voor Live Nation, voor ons denk ik dat er in het dagelijkse werk niets verandert. Wij hebben een 10-jarig contract met Eventim. Wat er over tien jaar gebeurt, zien we dan. Ik heb geen kristallen bol. Live Nation heeft toen internationaal het contract opgezegd met Ticketmaster en wij zijn toen in zee gegaan met Eventim. Kijk, wij waren altijd heel tevreden over Ticketmaster, dat is niet iets wat wij bedacht hebben."
Toch is de fusie van het moederbedrijf een interessante. Het is op zijn minst opvallend dat de Amerikaanse ticketgigant een andere koers vaart ten aanzien van secondary ticketing. Waar Mojo onlangs brak met secondary ticketingpartner Seatwave en op Noorderslag aankondigde ten strijde te trekken met een actie tegen zwarthandel, heeft Ticketmaster een band met online ticket-marktplaats Get Me In!. Het logo van Ticketmaster siert zelfs de site, waar ook kaartjes verkocht worden voor Muse in het Goffertpark (vanaf €86,35, via Live Nation vanaf €49,-), Stereophonics in de HMH (vanaf €75,- tegen €32,50 op Live Nation) en Alicia Keys in het Gelredome (vanaf €86,90 in plaats van €39,-).
Manders kent het Britse Get Me In! "Ja, zij werken met Ticketmaster. Maar het is niet zo dat wij door deze fusie in de toekomst kaarten aan Get Me In! gaan leveren. Hoe ze aan deze kaarten komen? Niet van ons. Daar zou ik zeker Get Me In! over bellen. Als je ziet dat wij een hele campagne begonnen zijn en hoeveel energie we daarin stoppen, dan gaan we toch niet aan een secundaire ticketpartij verkopen?" Het is volgens haar ook niet zo dat Live Nation Mojo kan zeggen, dat het bedrijf met secundaire ticketverkopers moet gaan samenwerken.
In Amerika hebben de partijen voor goedkeuring van de fusie volgens Entertainment Business wel concessies moeten doen. Zo heeft Live Nation Entertainment een verbod gekregen om partijen tegen te werken, die hun tickets niet via een Ticketmaster-dienst aan de man brengen. Dat de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) de fusie ook nog onder de loep gaat nemen, zegt Manders niet zoveel. "Ze kunnen er altijd naar kijken. Wij voorzien geen gevolgen. We vallen dan wel onder dezelfde holding, maar de situatie is in Nederland heel anders."
Mojo: fusie Live Nation/Ticketmaster geen gevolgen in Nederland
"Wij gaan niet aan secundaire ticketpartijen verkopen"
Live Nation en Ticketmaster fuseren tot de ticketgigant en evenementenmoloch Live Nation Entertainment. Volgens Live Nation-dochter Mojo heeft de fusie vooralsnog geen gevolgen in Nederland. "Wij blijven gewoon onze kaarten verkopen via Eventim, een Duits ticketconcern."