Interactive Awards voor Krause en Sellaband

Jury prijst Krause voor persoonlijk gebruik Twitter

Atze de Vrieze ,

Vrijdagmiddag zijn op de Noorderslag conferentie de Interactive Awards uitgereikt. De Groningse Krause werd door de jury uitgeroepen tot meest interactieve muzikant. Het Nederlandse fan funding concept Sellaband won de company award, die dit jaar voor het eerst uitgereikt werd. De prijs wordt jaarlijks uitgereikt door Buma/Stemra en Factor-E.

Jury prijst Krause voor persoonlijk gebruik Twitter

Vrijdagmiddag zijn op de Noorderslag conferentie de Interactive Awards uitgereikt. De Groningse Krause werd door de jury uitgeroepen tot meest interactieve muzikant. Het Nederlandse fan funding concept Sellaband won de company award, die dit jaar voor het eerst uitgereikt werd. De prijs wordt jaarlijks uitgereikt door Buma/Stemra en Factor-E. 
 
Het werd een hysterisch uurtje in de grote tentzaal in de Oosterpoort. Niet alleen door de overenthousiaste presentator met Bart Chabot-stijl en dito Engels, ook sommige genomineerden probeerden de zaal met een aanstekelijke presentatie voor zich te winnen. Frontman Bazz probeerde in zijn drie minuten pitch een verhaal van een kwartier te vertellen over zijn band The Bazzookas. De uiteindelijke winnaar Krause demonstreerde haar interactiviteit door de zaal de tagline van haar single 'I Want A Pony' te laten schreeuwen, en de opname daarvan meteen op Twitter te posten.

Andere genomineerden deden het rustiger aan. Leon Geuyen van The Gasoline Brothers vertelde over de verschillende manieren waarop de Utrechtse band het internet inzet, met als gevolg onder meer een kleine Tour-hype rond zijn band, gestuwd door met name Twitter. Zijn motto: creëer, deel, promoot. De band Jean Parlette presenteerde het concept Le System, waarmee liefhebbers een abonnement op de band kunnen nemen en zo zelfs letterlijk deel uit kunnen maken van de band. Grote onbekende was zanger Corjan, die een band opbouwde met diverse Amerikaanse bestseller-auteurs, en zo op een ongewone manier zijn muziek onder de aandacht te brengen. 

De jury kroonde Krause tot winnaar. De zangeres werd geprezen voor de persoonlijke en aanstekelijke manier waarop ze gebruik maakt van sociaal netwerk Twitter. Niet zozeer uniek, wel goed uitgevoerd, aldus voorzitter Antoinette de Ridder van Buma/Stemra. Een opmerkelijke keuze. Krause is inderdaad een zeer aanstekelijke twitteraar, maar wat betreft visie en originaliteit steken een aantal andere genomineerden haar eenvoudig naar de kroon. Voor de company award waren drie concepten genomineerd: Spotify (opvallend: niet beschikbaar in Nederland), Bandcentral en Sellaband. Volgens Antoinette de Ridder is Sellaband een concept met veel potentie. Ze prees Sellaband voor de zelfkritische houding.