Nieuwe vorm downloadabonnement van start bij 100% NL

“Andere partijen zullen snel volgen”

Erik Zwennes ,

TargetMedia introduceert een ‘Music Chart Abonnement’. Middels een abonnement krijgen consumenten credits om per week een aantal track te downloaden. De eerste partij die dit systeem invoert is Radiozender 100% NL. Volgende week en begin maart worden nieuwe samenwerkingen bekend gemaakt.

“Andere partijen zullen snel volgen”

TargetMedia, een grote speler op het gebied van zelfbedienings applicaties in de entertainmentbranche, introduceert het zogeheten ‘music chart abonnement’. Middels een abonnement krijgen consumenten credits om per week een aantal tracks te downloaden. De eerste partij die dit systeem invoert is Radiozender 100% NL. TargetMedia laat weten volgende week en begin maart nieuwe samenwerkingen bekend te kunnen maken.

Met het Music Chart Abonnement krijgen consumenten het recht om voor €1,50 per week drie willekeurige tracks te downloaden uit de actuele muziekcharts. Bij 100% NL is dat de 100% NL Top 10. Maar wat nu als er niet zoveel nieuwe nummers per week binnen komen in de chart? Dan kunnen abonnees tracks kiezen uit de Pop Top 30 of de Rock Top 30.

Circa 90% van de contenteigenaren ondersteunt het systeem. Bijvoorbeeld Warner Music geeft geen akkoord waardoor een nieuwe hit van Warner niet gedownload kan worden via het Music Chart Abonnement. De nummers in de Pop Top 30 of de Rock Top 30 zijn wel 100% zeker ondersteund en dus allemaal te downloaden middels het abonnement.

Het abonnement is via sms en online te bestellen en te beëindigen zoals dat door de wetmaker is opgelegd. TargetMedia laat weten dat de dienst in de lijn is met de behoefte van de entertainmentindustrie en politiek om nieuwe businessmodellen te ontwikkelen.