Twee weken terug was Noah's Ark groot nieuws toen rapper Hef uit Hoogvliet, Rotterdam tekende. Het Amersfoortse label maakt verder naam met releases van talenten als Önder (voorheen Turk) en Kraantje Pappie, een showcase op Noorderslag (zie onderaan) en vorige week ging de film Gangster Boys met Önder in de hoofdrol in première. Niet gek voor iets dat begon als afstudeerproject van Vincent Patty, beter bekend als Jiggy Djé.
Patty maakte sinds 2000 deel uit van D.A.C. (De Amersfoortse Coöperatie), de hiphopgroep die nooit officieel is gestopt. In een Amersfoorts café toont Patty zich een welbespraakt multitasker, die tegelijkertijd luncht, twittert, belt en de interviewer te woord staat. Over antwoorden hoeft hij zelden lang na te denken. De labelbaas weet wat hij wil en is duidelijk over de positie die hij met het platform Noah's Ark inneemt. "Ik denk dat ik toch zeker wel één van de middelpunten van de Nederlandse hiphop ben."
In de jaren na D.A.C. bracht je twee solo-albums uit, wanneer besloot je die releases op je eigen label te doen?
"Ik studeerde Media en Entertainment Management aan de hogeschool en tijdens die studie kwamen ook de D.A.C. albums uit. Ik vond dat ik op dat gebied ook iets met die studie moest doen. Eerst zou mijn debuutalbum Noah's Ark het afstudeerproject worden, uiteindelijk werd het label dat. Het betrof in feite een onderzoek naar wat je moet doen als rapper om jezelf in de markt te zetten. Ervan uitgaande dat je talent hebt."
Dat is wel nodig?
Lachend: "Ja, daar begint mijn scriptie mee: 'Dit hele verhaal kun je weggooien als je een neppe rapper bent'. Dat is namelijk wat een heleboel mensen nogal eens vergeten, dat het ook wel handig is als je kan rappen. Ik studeerde af met een acht, toch wel verdienstelijk."
Top Notch-oprichter Kees de Koning was ook overtuigd?
"Ik werkte destijds bij Lijn 5 radio, opgericht door Kees. Wekelijks zat ik met hem te praten. Toen ik mijn track De Kleren Van De Keyser dropte, was hij er meteen weg van. Hij wilde met Top Notch de plaat uitbrengen, maar hij heeft me toch aangezet om het zelf te doen. Ik denk dat hij op dat moment zoiets had van 'het zou niet misstaan als er een tweede partij zou zijn naast Top Notch'. Hij heeft me ook nog geholpen door een deur te openen. 'Dan kan ik je wel bij PIAS binnenloodsen', zei hij en hij hield woord. Ik zit er nog steeds."
PIAS doet distributie en promotie voor Noah's Ark?
"Klopt. Hoewel het wat veranderd is. PIAS en ik bespreken nu een joint venture. Dat geeft me iets meer zekerheid. Eerst wilde ik wel releasen en kon het ook wel qua tijd, creativiteit en energie, maar was het financieel nogal eens moeilijk te bolwerken, want één release kost toch al gauw een flinke duit. Nu moet ik releasen."
Resulteert dat in meer releases? Je hebt onlangs al Kraantje Pappie's Boulimia Ep uitgebracht.
"Ja. Het eerstvolgende ding is Turk, die onder zijn echte naam uitkomt als Önder. Hij dropt 19 maart De Kassier, Een Monnie Album, met producer FS Green. Daarna komt Hef, die net heeft getekend, op 9 april met een heruitgave van zijn EP Hefvermogen. En ik praat met Wudstik, over het eventueel uitbrengen van zijn nieuwe album."
Moet je als hiphopper niet in de Randstad wonen? Of in Zwolle?
"Zwolle was juist de stad die liet zien dat het niet hoefde. En Extince, min of meer de peetvader van de Nederlandse hiphop, komt uit Noord-Brabant. Dus eigenlijk was het nooit zo. Sterker nog: een tijdje heeft de Randstad niet heel veel grote dingen voortgebracht. Terwijl er juist veel interessante hiphopprojecten uit de provincie kwamen, of van mensen die in de Randstad woonden maar er eigenlijk niet vandaan kwamen."
Is dat met de komst van Zwart Licht, M.O. & Brakko en de Bijlmer-scene veranderd?
"Ja. Hetzelfde gebeurde eerder al in Rotterdam. Er is nu een hele sterke scene in Rotterdam, al leek die lange tijd moeilijk te vinden. Amsterdam idem dito. Amsterdam heeft natuurlijk ook nog Rotjoch, die nu toch wel één van de frontmannen van de Nederlandse hiphop is. Die geeft een platform om op te blazen. Neem Zwart Licht. Die studiosessie bij Rotjoch is wel één van de redenen waarom zij in een keer zo knalden."
Sta je open voor nieuwe artiesten?
"Iedereen kan het proberen. Maar als ik een plaat van je uitbreng, dan is dat al wel gebaseerd op iets. Niet alleen op je goede flow. Ik wil het liefst zien dat je al een show hebt gedaan en dat je een clip kunt maken. Wat is je werkritme? Hoe gedisciplineerd kun je werken aan je shit? Hoeveel mensen heb je om je heen? Fotografen, mensen die artwork kunnen maken, merchandise, dat soort dingen. Kraantje komt helemaal uit Groningen, maar als je ziet dat iemand in beweging is, goed is en op alle disciplines uit de voeten kan, kun je samen het hele ding ontwikkelen. Maar die basis moet er al zijn. Gebaseerd op één liedje, of een keer spitten op straat, kun je iemand geen platendeal geven."
Je signaleert een andere beleving bij nieuwe rappers?
"Ik geef les aan de Herman Brood Academie en er zie daar veel jonge jongens die echt wel kunnen rappen. Het verschil is dat de cultuur nu niet meer zo sterk aanwezig als toen wij begonnen. Wij wisten nog van hiphop. Je wist alle belangrijke dingen en wat erbij hoorde om die cultuur te leven. En dat weten veel jongens nu niet. Aan de andere kant: hiphop is wel voor de jeugd hè, en whatever de jeugd hiphop vindt, dat is het gewoon."
"101Barz is echt een prima medium, dat hiphop naar een hele grote mensenmassa brengt. Alleen het gevaar is dat je nu jongens van 7 hebt, die dat zien en niets weten van de essentie. Die het verschil niet weten tussen een mc en een rapper. Dat is ook een probleem nu; sommige rappers hebben een 101Barz-sessie gedaan en zijn daardoor retepopulair op YouTube, maar ze moeten hun eerste show nog doen."
Wat kan Noah's Ark doen voor artiesten?
"Noah's Ark, dat ben ik met nog een jongen in een kantoortje in Amersfoort. Maar we hebben goede distributie, een vaste plugger en veel creatieve mensen om ons heen; grafische vormgevers, goede fotografen en clipmakers. Daar zitten we best dicht bovenop. Ik zou bijna zover willen gaan om te zeggen, dat ik toch zeker wel één van de middelpunten van de Nederlandse hiphop ben. En dat bedoel ik niet egocentrisch, maar letterlijk: als je alle lijnen naloopt, denk ik wel dat ik dicht bij het centrum van al die lijnen zit. Daardoor hoor ik dingen heel snel. En ik ben gewoon heel gedreven."
Zijn de doelen voor Noah's Ark ooit bijgesteld?
"Ja, het had ook zomaar alleen bij Jiggy Djé-platen kunnen blijven. Maar na het album van SpaceKees kwam toevallig Turk erbij. Zo is het gaan rollen. Nu ben ik juist volop met het label bezig en weet ik niet zeker of ik dit jaar wel met een album kom. Ik denk dat ik toen ik begon veel meer purist was, of dat ik nu niet meer zo vies van het commerciële deel ben. Gedurende de groei besef je dat elke medaille twee kanten heeft. Het is aan de ene kant leuk en tof om die puristische shit te doen; voor de scene, de hiphopcultuur en voor jezelf, maar het remt je ook af. Omdat je alsnog gaat denken binnen een kader van traditionele hiphop, waardoor je eigenlijk gaat doen wat al gedaan is. En dat is niet wat hiphop is voor mij."
Maar Noah's Ark houdt je als artiest tegen.
"Mogelijk, maar anders had ik nu misschien een baan gehad. Ik heb wel meegekregen dat je 50 uur in de week bezig moet zijn en toekomstperspectief moet zien. En ik ben ambitieus. Dus ik wil ook gewoon groeien in mijn vak. Anders zou ik iets anders doen om me persoonlijk te ontwikkelen. Ik ben nu ook bezig een taal te leren. Indonesisch, want ik ben half-Moluks."
Je pleit ervoor om er wat naast te doen?
"Het is mij opgevallen dat jongeren, zodra ze het idee hebben dat alles op muziek kan, vaak stoppen met al het andere. Terwijl iedereen die ik ken die structureel muziek maakt, er altijd wat naast doet. Het is goed om een baan te hebben en naar school te gaan, want dan is muziek je hobby, je beloning en ontspanning. Anders is het je opdracht. Zo is het bij mij ook, ik kan niet wachten om weer voluit te kunnen rappen. Dus heb ik in maart twaalf nachten ingepland in de studio. Ik zorg dat alles dan klaar staat. Als je elke dag de tijd hebt, dan kan het ook morgen. Of dan rook je een joint en ga je toch maar film kijken. Nu heb ik daar gewoon de tijd niet voor. Ik denk dat dat beter is. Maar ieder zijn ding hoor. Aan SpaceKees hoef ik dat echt niet voor te leggen. Die wil gewoon elke dag chillen."
Vrijdag 19 maart presenteert Noah's Ark de cd van Önder en de heruitgave van Hef's ep Hefvermogen (9 april uit) in Cafe DEP, Amsterdam. Aansluitend gaat het duo als Bang Bros op clubtour. Verder staat Hef zaterdag 27 maart op de volgende Kribbuh Shit in De Kelder in Amersfoort (met Zwart Licht), Önder op 1 mei (met The Opposites).
Jiggy Djé: met één goed liedje kun je geen platendeal krijgen
Rapper en labelbaas over de korte lijnen en bijgestelde doelen van Noah's Ark
Twee weken terug was Noah's Ark groot nieuws toen rapper Hef tekende. Het Amersfoortse label maakte verder naam met releases van talenten als Önder en Kraantje Pappie en vorige week ging ook nog de film Gangster Boys - met Önder in de hoofdrol - in première. Niet gek voor iets dat begon als afstudeerproject en waarmee Jiggy Djé graag de concurrentie met Top Notch aangaat. "Ik hou van competitie." Een gesprek met de labelbaas.