Jean-Paul Heck nieuwe hoofdredacteur Muziek.nl

“Als de site moet verkopen, heb ik er geen interesse meer in.”

Christiaan Walraven ,

Jean-Paul Heck neemt vanaf 1 januari het hoofdredacteurschap van Muziek.nl op zich. Hij volgt daar Marc Brekelmans op, die zich al vol op zijn eigen website Mark4Media heeft gestort. Muziek.nl, dat in april 2009 startte als een samenwerking tussen internetuitgever Xingo en Universal Music, gaat na deze wachtwissel door zonder Xingo, maar zal nog steeds journalistiek onafhankelijk zijn.

“Als de site moet verkopen, heb ik er geen interesse meer in.”

Jean-Paul Heck neemt vanaf 1 januari het hoofdredacteurschap van Muziek.nl op zich. Hij volgt daar Marc Brekelmans op, die zich al vol op zijn eigen website Mark4Media heeft gestort. Muziek.nl, dat in april 2009 startte als een samenwerking tussen internetuitgever Xingo en Universal Music, gaat na deze wachtwissel door zonder Xingo, maar zal nog steeds journalistiek onafhankelijk zijn.

Artikelen van Heck verschenen onder andere in De Telegraaf, Oor en Aloha. Daarnaast is hij tevens hoofdredacteur van entertainmentmagazine Off The Record. Hij ziet geen reden om zijn hoofdredacteurschap daar te beëindigen. “Off The Record verschijnt maar zes keer per jaar. We werken daar aan met een grote groep mensen, dus dat zal geen probleem zijn.”

Een jaar geleden berichtten we dat er plannen waren voor een fysieke versie van de site  en een downloadstore. Inmiddels zijn de plannen voor de fysieke versie gestaakt en is de downloadstore een feit. Hoe het daar mee gaat kan Heck niet zeggen. “Daar bemoei ik me niet mee. Ik vind het heel belangrijk dat de site compleet onafhankelijk is. Op het moment dat de site tot verkopen moet leiden, heb ik er geen interesse meer in.”

Als hoofdredacteur stuurt Heck een kleine groep medewerkers aan, maar als het aan hem ligt, zullen er hier wel een aantal verschuivingen in plaatsvinden. “Er komt genoeg op de website, maar het is nog niet altijd van hetzelfde niveau. Ik wil een aantal nieuwe mensen aantrekken. Ook wil ik actueler en vernieuwender kunnen zijn.”

De originele insteek van Muziek.nl was het 35-plus publiek, maar voor Heck is die grens niet belangrijk. “Leeftijd is arbitrair. We proberen het publiek zo goed mogelijk te informeren over wat er gaande is in de popmuziek. We hoeven niet achter ieder nieuw bandje aan te lopen, maar ook nieuwe bands in de popmuziek krijgen genoeg aandacht op de site.”