SirOJ: “Ik heb alle interessante rappers al ontmoet”

Producer maakt album met top van de Nederlandse hiphop

Erik Zwennes ,

Producer SirOJ wist Noah’s Ark en Top Notch samen te brengen voor de release van zijn debuutalbum. Goed Ontmoet is een muzikaal album geworden met al zijn favoriete Nederlandse rappers en zangers. Op één na: “Anouk. Het zou grappig zijn als dat gelukt was.”

Producer maakt album met top van de Nederlandse hiphop

Amper 18 jaar was Joris Titawano - aka SirOJ - toen rapper Jiggy Dje een beat van hem hoorde. Het was nog vrij basaal en misschien wat lomp, maar de Amersfoorter was onder de indruk en nam er een verse over op. Ruim vier jaar later schreef Jiggy een tweede verse, bouwde OJ de beat helemaal opnieuw op en is het nummer Wij Zijn Daar de eerste single van zijn debuutalbum Goed Ontmoet. Het is de banger van de plaat en staat opvallend genoeg als laatste op de tracklist. Al is dat na beluisteren zo raar nog niet. Goed Ontmoet is namelijk geen beukende hiphopplaat, maar een warmbloedig en muzikaal luisteralbum geworden. Die rust en het overzicht straalt de jonge producer ook uit. Misschien is het wel zijn Drentse aard. Hij woont pas vijf jaar in Amsterdam, waar hij met diverse artiesten samenwerkte. Voor zijn producersalbum vroeg hij ze om een gunst terug. Zo is het tegelijkertijd ook een streep onder zijn eerste jaren als producer geworden. Sterker, Joris ziet zichzelf eerder andere muziek maken dan nog eens vijf jaar met hiphop bezig te zijn. Al ligt het volgende project al klaar: hij produceert de helft van het tweede album van Dio, die uiteraard ook op Goed Ontmoet staat, Verder strikte hij artiesten als Spacekees, Mike Tibbert, Winne, Zwart Licht, Önder, Kleine Viezerik, Wudstik en Hef.

“Van iedereen op de plaat heb ik wel wat geleerd, echt. Van Mike Tibbert bijvoorbeeld een belangrijk creatief gedeelte en van Jiggy meer de zakelijke kant. Ook heel simpele dingen als strak zijn in je afspraken met contacten. Je komt in zo’n wereld en weet eigenlijk niet waar je begint. Ik heb mazzel gehad met de mensen die ik heb ontmoet.”

Je plaat heeft een heel aristocratische feel. Ik zie suède schoenen, flesjes cognac en een Felderhof hoed voor me. Ben je zo’n oude ziel?

“Ha, nou dat valt wel mee. Ik heb een klassieke muziekachtergrond, maar ben vanuit huis uit heel breed muzikaal opgevoed. Muziek was erg belangrijk bij ons thuis. Mijn vader is een groot Steely Dan fan. Die platen, samen met albums van Michael Jackson, hebben een bepaald geluid waar ik helemaal gek op ben. Ze zijn perfect opgenomen, geproduceerd en afgemixt. Daarnaast zijn de nummers heel ruim gearrangeerd, het zijn geen kale, synthetische producties. Dat heeft me altijd aangetrokken en ik probeer dat ook binnen hiphop te bereiken. Samplekeuze en -gebruik zijn daarin heel belangrijk in combinatie met wat je er zelf bijspeelt. Daarnaast probeer ik graag samples in te zetten als ondersteuning van mijn eigen ideeën in plaats van dat je productie helemaal leunt op samples.”

Wat vindt je pa van de producties?

“Hij vindt het heel goed. Hij noemt dit het meest muzikale wat ik ooit heb gemaakt. Daar heeft hij ook wel gelijk in. Mijn eerdere hiphopbeats waren oppervlakkiger en minder gelaagd. Hij vond dat jammer, omdat ik een achtergrond heb als toetsenist. Hij vond mijn keuze voor hiphop eigenlijk al saai, of meer: te gemakkelijk en is blij dat deze plaat muzikaler is. Soms stuurt hij me een liedje op met een bepaalde boodschap erbij. Of hoort hij een intro van een nummer dat past bij mijn geluid.”

Je muzikale rol is helder, wat is jouw rol in de thematiek en concepten van nummers? In veel tracks komt een bepaalde rust en dankbaarheid terug, dat kan haast geen toeval zijn.

“Het verschilt, maar ik heb er zeker gestuurd. Als ik een beat maak, krijg ik al vrij snel een plaatje in mijn hoofd over hoe het moet klinken en wie er op zou moeten. Neem de track met Leeroy (van Zwart Licht, red.): Ik gaf hem de basis en zei dat het nummer Zij Zei gaat heten met de woorden ‘Zie maar hoe je het verder invult. Het kan over je moeder gaan of over je ex-vriendin of over je vriendin.’ De beat is vrij dramatisch en hij maakte er een nummer van over zijn ex. Het is echt een opvallend nummer geworden waarbij Leeroy uit zijn comfort zone stapt. Ik ben heel blij met het resultaat. Of neem de track met Akwasi (eveneens Zwart Licht,red.) en Tibbert dat voortkomt uit een gesprek over zelfverheerlijking. Het leek ons vervolgens tof om een klassieke oppervlakkige brag-’n-boast-track te maken, maar dan op een heel rustige en onderkoelde beat. Voor rappers is een track op zo’n producersalbum een vrijbrief om eens iets heel anders te doen. Zo ontstaan nieuwe ideeën en invalshoeken waaruit je uiteindelijk een vrij persoonlijk album samen kunt stellen.”

Wie had je graag nog ontmoet vóór het maken van deze plaat?

“Ik denk geen rappers in Nederland. Eerder iemand die een goed refrein zingt; een zanger of zangeres. Anouk, het zou grappig zijn als dat gelukt was. Maar ik produceer voor de rappers die ik tof vind en heb ze op de plaat gekregen. Nu zeg ik ook regelmatig ‘nee’, omdat ik me helemaal wil focussen op de plaat met Dio. Voorheen deed ik alles wel, maar je merkt dat zaken dan ook langzaam gaan en je aandacht verdeeld is. Nu kan ik me helemaal hierop richten. Dat bevalt me goed. Bij een artiest als Dio heb je ook veel vrijheid, omdat het niet straight up hiphop hoeft te zijn. Over een aantal jaar maak ik misschien wel popmuziek of in opdracht, voor reclames. Ik heb de ambitie om muzikaal verder te groeien. Ik heb het gevoel dat het binnen hiphop niet meer lukt om al mijn creativiteit er in te stoppen. Behalve met Dio, maar dat is veel meer cross-over. We hebben er gisteren nog aan gewerkt en gooien de meest vreemde genre’s in de mix. Afrorock met jungle bijvoorbeeld, het voelt als opnieuw beginnen.”


Goed Ontmoet komt uit via Noah’s Ark/TopNotch/Universal en is nog enkele dagen te beluisteren op de Luisterpaal.