Muziekblad Revolver wordt Lust For Life Muziekblad Revolver wordt Lust For Life

Meer pagina's, bredere inhoud, kortere verhalen

, Atze de Vrieze

Muziekblad Revolver wordt Lust For Life

Meer pagina's, bredere inhoud, kortere verhalen

Atze de Vrieze ,

Muziekblad Revolver heeft vanaf nu een nieuwe naam. De oude naam wordt nog niet helemaal overboord gegooid, maar speelt een bijrol: Revolver's Lust For Life. Het blad wordt 16 pagina's dikker en zal in die ruimte aandacht besteden aan hifi- en audio, gadgets, uitgaan, film, (muziek)boeken en reizen.

Meer pagina's, bredere inhoud, kortere verhalen

Muziekblad Revolver heeft vanaf nu een nieuwe naam. De oude naam wordt nog niet helemaal overboord gegooid, maar speelt nu een bijrol: Revolver's Lust For Life. In het meinummer wordt de transformatie logischerwijs ingeluid met een interview met de inspirator van die titel: Iggy Pop. Die nieuwe naam moet onderstrepen dat het blad ook inhoudelijk een aantal veranderingen ondergaat. Het blad wordt 16 pagina's dikker en zal in die ruimte aandacht besteden aan hifi- en audio, gadgets, uitgaan, film, (muziek)boeken en reizen. “Wij hopen het mannenblad onder de muziekbladen te worden. Het blijft een muziekblad, maar we richten ons nu op alles wat boeiend is in het leven van de oudere muziekliefhebber”, zegt uitgever Mark Postema.

Revolver richtte zich al op de 'oudere muziekliefhebber', maar zal dat nu nog iets meer doen. De doelgroep was al tussen de 35 en 55 jaar, maar Postema verwacht nu meer richting de 50 gemiddeld te kruipen. “Muzikaal zullen we ons blijven richten op de grote helden van weleer. Met oudere muziekliefhebber bedoelen we uiteraard geen oude mannetjes die alleen nog maar hun tuin staan te schoffelen, maar mensen die vol in het leven staan en nog regelmatig naar concerten gaan.”  De naam Lust For Life past daar goed bij, vindt Postema. “De link tussen Revolver en de klassieke Beatles-plaat werd toch niet door iedereen begrepen. Er heeft zich zelfs een keer een eigenaar van een winkel voor pistolen en munitie gemeld die bij ons wilde adverteren.”

Ook de aanblik van het blad moet veranderen. Belangrijkste wijziging: het moet minder vol worden. “Veel muziekbladen proberen zo veel mogelijk letters op een pagina te krijgen. Wij denken dat we met minder woorden hetzelfde verhaal kunnen vertellen. In een muziekverhaal van zeven pagina's staan toch vaak allerlei opmerkingen over de persdag, de strenge persdame en het weer.” Het aantal muziekverhalen moet hetzelfde blijven, maar de verhalen moeten in de toekomst wel bondiger worden. “Maar onze verhalen zullen absoluut langer blijven dan in een krant of op een website. We blijven gewoon streven naar originele interviews met een eigen insteek.”

De koerswijziging is geen noodsprong, bezweert Postema. Onlangs nog trok hij aan de bel vanwege de vermeende valse concurrentie door het gesubsidieerde muziekblad Fret. Revolver is volgens Postema gezond, met een oplage tussen 15.000 en 18.000. “Wij hebben het blad in 2007 overgenomen, en groeien sindsdien aardig door.” De overstap naar digitaal, bijvoorbeeld door middel van een iPad app, maakt het blad voorlopig niet. “Een uitgeverij als Sanoma loopt in die ontwikkeling op dit moment voorop, maar met onze drie bladen kunnen wij ons geen tonnen veroorloven om te experimenteren in iets waarvan we nog niet eens weten of de lezer er wel voor wil betalen.”

Nu op 3voor12