Auteursrechtenorganisatie Buma/Stemra presenteerde vandaag zijn nieuwe brochure Fair Play. In die brochure zijn de spelregels vastgesteld voor het gebruik van muziek op internet. De regels gaan in per 1 januari 2010 en omvatten onder meer downloadsites, streaming diensten, online radio en tv en het embedden van achtergrondmuziek. Met name het laatste roept nogal wat vragen op. Buma/Stemra heeft vastgesteld dat een gebruiker voor iedere 6 embedded files de rechthebbenden 130 euro schuldig is. Per 30 embedded files moet 650 euro worden afgerekend. Dat geldt niet alleen voor commerciële sites, maar ook voor persoonlijke blogs zonder inkomsten.
Een simpele rekensom: stel, je hebt een muziekblog, waarop je elke dag een videoclip publiceert, afkomstig van YouTube. Binnen de definitie van Buma/Stemra wordt dat beschouwd als illustratie, en dat valt binnen het segment Achtergrondmuziek. 365 clips per jaar, gedeeld door 30, maal 650 is 7908 euro. Een absurd hoog bedrag. Ter vergelijking: het is ook mogelijk op een persoonlijke site een eigen radiozender te starten. In theorie kun je daarop 24 uur per dag, 7 dagen in de week je favoriete muziek aan mensen laten horen. Uitgaande van een niet-commercieel model, zonder reclamebanners of -spotjes, zou een licentie van 312 euro per jaar voldoende moeten zijn.
Klopt die rekensom? “Ja, die klopt”, zegt Matthijs Bobeldijk, business development manager van Buma/Stemra. “In elk geval op het moment dat iemand muziek embeddet op zijn eigen site. Op het moment dat je een blog bijhoudt binnen een community, bijvoorbeeld Hyves of Blogger, is die community betalingsplichtig. Buma is op dit moment in gesprek met verschillende van die partijen. Maar het voorbeeld dat je noemt komt me nogal theoretisch over. Hoe vaak komt dat nu voor?”
Met andere woorden: blog je onder een paraplu, dan zit je veilig. Of toch niet? Want als Blog.nl straks voor al zijn gebruikers per YouTube-filmpje af mag rekenen, is de conclusie snel getrokken: verboden te embedden op blogs. Freelance schrijvers die onder een eigen url bloggen, kunnen in elk geval rekenen op een brief van Buma, zij zijn immers bedrijfsmatig bezig. Een festival of een popzaal, die zijn geboekte acts aanprijst met YouTube-filmpjes, valt ook onder deze regeling. Ook overstappen op een ander domein dan .nl is niet genoeg om buiten het terrein van Buma te vallen. “Wij bekijken of een website op Nederland gericht is”, zegt Bobeldijk. “Maar in de praktijk zullen kleine blogs niet onze prioriteit hebben.”
Buma/Stemra vraagt draconisch bedrag voor embedden muziek
Auteursrechtenorganisatie komt met nieuwe internetlicenties per 2010
Auteursrechtenorganisatie Buma/Stemra presenteerde vandaag zijn nieuwe brochure Fair Play. In die brochure zijn de spelregels vastgesteld voor het gebruik van muziek op internet. Het bedrag dat Buma/Stemra vaststelde voor het embedden van muziek is opvallend hoog.