Albumhoezen geschikt voor je iPod?

“Op klein formaat wordt het een vierkant bord tomatensoep”

Erik Zwennes ,

De albumcovers van de nieuwe U2, Antony en Kanye West zijn ook op minuscuul formaat nog te herkennen. Overduidelijk is rekening gehouden met het verkleinen tot thumbnail, iPod, iPhone of iTunes formaat. Doen Nederlandse ontwerpers dat ook voor Nederlandse platen?

“Op klein formaat wordt het een vierkant bord tomatensoep”

De albumcovers van de nieuwe U2, Antony en Kanye West zijn ook op minuscuul formaat nog te herkennen. Opvallend genoeg veel beter dan de hoezen van hun oudere platen. Maar ook de nieuwe Lucky Fonz III of De Staat kun je gerust tot iPod formaat terugbrengen. Houden ontwerpers bewust rekening met thumbnails of promostickers?

Het antwoord is JA. Zo hebben de heren van ontwerpbureau Hotel de hoes van Winne’s plaat tot in den treure verkleind en aangepast. Katerina Plevkova (I Am Kat), die het debuut van De Staat van die oranje wolf voorzag, moest weer terug naar haar computer toen Wait For Evolution op groot formaat vinyl werd gedrukt. En bureau 150 Watt, ondermeer verantwoordelijk de ‘lippenhoes’ van Antikraft, neemt altijd een paar stapjes afstand van het ontwerp voordat het wordt goedgekeurd.

Pixels en rasterpunten, tactiele waarde, schalen, focuspunten en kernachtig composeren. Wanneer je je gaat verdiepen in hoesontwerpen vliegt het jargon je om de oren. Volgens Daniel Thomassen van 150 Watt is het eigenlijk heel simpel: “Ik heb hier de hoes van de nieuwe Pax & Pry voor me. Op thumbnail formaat wordt het een vierkant bord tomatensoep. Albumhoezen worden vaker verkleind gezien dan op 'werkelijk formaat'. Zorg dat je beeld kernachtig is. Ik kijk van een afstand: is hier nog een compositie in terug te vinden.”

Thijs Remie van Hotel werd met zijn neus op de feiten gedrukt toen het ‘puntjesontwerp’ van de plaat van Winne tot thumbnail werd teruggebracht. “Die punten vielen direct weg. Daar heeft iemand twee dagen stippen voor lopen zetten.” De oplossing is dat er twee verschillende ontwerpen zijn. Naar de drukker is een ander ontwerp gegaan dan het beeld dat wordt gebruikt voor promotionele uitingen. “Daar zijn de puntjes groter en als je goed kijkt is de achtergrond ook niet helemaal wit. Alles om te zorgen dat het leesbaar blijft.” Hotel is ook verantwoordelijk voor de ingenieuze Kyteman-doos en binnenkort verschijnt van hun hand de plaat van Fakkelbrigade.

Illustratrice Mara Piccione ontworp de laatste cover van Face Tomorrow. Zij weigert zich aan te passen aan het schalen van haar ontwerp. “Eigenlijk zelfs het tegenovergestelde. Ik ben nogal fan van vinyl en dat is vaak ook uitgangspunt voor het formaat van het ontwerp.” Toen de plaat van De Staat recent op vinyl uit zou komen moest Katerina Plevkova haar ontwerp voor de cd in het groot namaken. Ze zegt het jammer te vinden dat er vaak zo weinig geld beschikbaar is voor een bijzonder product.

Voor de volgende single van Voicst werd ook Plevkova geconfronteerd met de technische ontwikkelingen. “De single komt alleen uit via iTunes. Het beeld wordt dus alleen op de site van Voicst wat groter getoond. Uiteindelijk is het belangrijk dat het logo van de band duidelijk te herkennen is. Net als bij De Staat staat dat nu dus centraal.”

Daniel Thomassen van 150 Watt wijst erop dat veel consumenten door een digitale muziekaankoop al een besluit hebben genomen. “Zij zullen waarschijnlijk het fysieke product niet meer aanschaffen. Het heeft in zo’n geval dus geen zin om een ontwerp te maken dat mensen alsnog overhaalt. Dan is het enkel belangrijk dat het beeld ook in het klein overeind blijft. Je zult dus moeten kiezen om te gaan voor de service aan de digitale koper of een mooi fysiek product. Een combinatie is ideaal.”