Ahoy of Ziggo Dome: de keuze is aan de artiest

Geen boycot, Mojo verwacht wel minder concerten in Rotterdam

Erik Zwennes ,

Ahoy wordt groter en gaat werken aan de akoestiek, maar komen er nog wel artiesten naar Rotterdam wanneer de Amsterdamse Ziggo Dome af is? “De keuze is aan de artiest,” aldus Mojo.

Geen boycot, Mojo verwacht wel minder concerten in Rotterdam

Na de bouwvak kunnen de eerste palen voor de nieuwe megamuziekzaal in Amsterdam-Zuidoost de grond in. Erik Molenaar, commercieel directeur van Black Box Estate, verwacht medio mei de bouwvergunning voor de Ziggo Dome binnen te hebben. Toekomstig concurrent Ahoy gaat ook bouwen en wel aan een grotere capaciteit en betere akoestiek. Is er in Nederland wel ruimte voor twee van deze zalen? En wat nu als de speciaal voor livemuziek ontworpen Ziggo Dome de strijd om de (internationale) artiesten wint?

Financiële crisis of niet, de Ziggo Dome komt er. De toekomstig eigenaar Black Box heeft het zogenaamde financieringsarrangement al ruim twee jaar rond met de Rabobank. Daarnaast wordt er een obligatielening uitgegeven, waarvan de plaatsing al is gegarandeerd. Directeur Molenaar vertelt over een deal met Mojo. ”Er ligt een afspraak over het minimaal aantal concerten per jaar waarvoor de zaal door Mojo wordt gehuurd.” De directeur voorziet geen grote concurrentie vanuit Rotterdam. “Zelfs na hun verbouwing blijven we 20% groter. Daarnaast richten zij zich voor een groot deel op een andere markt.”

Ondanks de slepende rechtzaak van Mojo tegen de Gemeente Rotterdam over vermeende staatssteun bij de verkoop van Ahoy aan het zittende management zal de concertorganisator Ahoy ook in de toekomst niet boycotten. Marjanne Manders van Mojo zegt dat de keuze tussen de Ziggo Dome en Ahoy aan de artiest zelf is. “Wij stellen beide zalen voor en de artiest bepaalt.” In het najaar zit het programma van Ahoy traditioneel behoorlijk vol en vinden er minder muziekevenementen plaats. Manders verwacht dat in de toekomst ook de overige maanden minder concerten in Ahoy plaats zullen vinden. “Maar dat werd destijds ook gezegd na de oplevering van de Heineken Music Hall en dat is onzin gebleken. We gaan het zien.”

Peter van der Veer, General Manager van Ahoy gelooft heilig in de toekomst van de zaal. “Ahoy is een begrip. Geen muziek in deze zaal? Dat gaat nooit gebeuren! Concerten zijn heel belangrijk voor ons, muziek heeft Ahoy gebracht waar het nu staat.” Evengoed is Van der Veer wel aan het zoeken naar nieuwe klanten. “Maar vorig jaar zijn we internationaal gewoon weer genomineerd als beste live venue.” Bij de verbouwing van Ahoy wordt zoals gezegd ook opnieuw gekeken naar de akoestiek. Niet dat hier iets mis mee is volgens de baas. “Ondanks dat de zaal er niet voor gebouwd is, klinkt muziek hier erg goed. Ik heb wel eens medelijden met de Amsterdam Arena. We hebben geluk gehad met de akoestiek.”

Van der Veer waarschuwt dat het geluid in een zaal ook niet té goed moet zijn. “Dat gaat ten koste van de sfeer. Ahoy is groots en intiem tegelijkertijd.” En wat nu als onverhoopt alle internationale artiesten toch kiezen voor de hoofdstad, gaat Ahoy dan ten onder? “Nee, ook dan zullen we overleven.”