3VOOR12 bespreekt Album van de Week (27): Major Lazer

Diplo en Switch brengen met Guns Don't Kill People een ode aan de dancehall

Atze de Vrieze ,

Producers Diplo en Switch trokken samen naar Jamaica en kwamen terug met Guns Don't Kill People, Lazers Do, het ultieme futuristische dancehall album.

Diplo en Switch brengen met Guns Don't Kill People een ode aan de dancehall

Producers Diplo en Switch hadden concurrenten kunnen zijn. Twee blanke kids met een zwak voor opzwepende zwarte muziek en een oog voor talent, die vissen in dezelfde vijver. Maar in plaats van elkaar de tent uit te vechten gaan de Amerikaan en de Brit liever als beste vrienden door het leven. Samen maakten ze M.I.A. en Santigold groot, samen trokken ze naar Jamaica om de ultieme futuristische dancehallplaat te maken: Guns Don't Kill People, Lazers Do.

Jamaica heeft al decennialang een enorme aantrekkingskracht op Europese en Amerikaanse muzikanten. Vaak met groot commercieel succes, maar die hard reggaeliefhebbers gruwelen natuurlijk van Eric Claptons verwaterde rockversie van I Shot The Sheriff en kunnen weinig met de Reggatta de Blanc van The Police. Van scepsis kan bij Diplo en Switch geen sprake zijn: zij bewezen de afgelopen jaren ondergrondse zwarte genres tot het bot te begrijpen en te kunnen vertalen naar een zwetende, westerse dansvloer.

Major Lazer, de vrucht van hun samenwerking, is zogenaamd een Jamaicaanse commando die zijn arm verloor in de geheime zombie oorlog van 1984, niet toevallig het jaar dat de digitale dancehall zo'n beetje doorbrak. Een idioot verhaal, aangevuld met een kleurrijke cartoonhoes, en dan weten we eigenlijk meteen al dat dit duo in de roos schiet. De kracht zit in de details. Guns Don't Kill People, Lazers Do is een volstrekt geloofwaardige ode aan een van meest opwindende muziekstijlen uit de popgeschiedenis.

En dus krijgen we alle gebruikelijke ingrediënten in uitvergrote versie voorgeschoteld: ganja-ode Mary Jane (is een knipoog nodig?), een dubby reggaetrack met een klassiek riddim (Can't Stop Now), pistoolschoten en laserguns (Lazer Theme) en een cheezy autotune reggaeton hit (Keep It Goin' Louder). Dancehall-sterren als Mr. Vegas, Vybz Kartel en Turbulence leveren bijdragen, evenals de beruchte Einstein, wiens carrière in de getto's inmiddels voorspoediger verloopt dan die in de muziek. Einstein gaat een hilarisch vunzig duet aan met Philly-rapper Amanda Blank, de vuilbekkende nieuwe protegé. What U Like? Beat my pussy up! Een bescheiden Nederlandse bijdrage is er ook: houseproducer Afro Jack leende zijn diensten aan percussie-bas-monster Pon De Floor.

De persoonlijke visie van Diplo en Switch tilt Major Lazer naar een hoger niveau, waardoor een singles-genre als dit ook in albumvorm overeind blijft. Het best is de kracht van het duo te horen in single Hold the Line, die overvol zit met broeierige details. De track drijft op cheezy ringtones, hinnikende paarden en vibrerende telefoons, het herkenbare geluid van Santigold en de zware raggastem van Mr Lex. En dan is er nog die stuwende gitaar en de rauwe beat die de producties van Diplo en Switch met elkaar gemeen hebben. Na het succes van Sean Paul en Shaggy verdween Jamaica de laatste jaren weer een beetje uit de spotlights, maar Major Lazer zet het land weer terug op de muzikale wereldkaart.

Guns Don't Kill People, Lazers Do van Major Lazer verschijnt op Downtown/V2 en is tijdelijk te beluisteren op de luisterpaal.