Het Groningse eenvrouws electroproject Krause is de winnaar van de Lopend Vuur Pitch. In de pitch, georganiseerd door platform Lopend Vuur en Sony BMG, konden bands een ondernemingsplan indienen over hoe ze het beste reclame voor zichzelf kunnen maken. Uiteindelijk bleek Krause het meest belovende plan in handen te hebben. Binnenkort tekent zij een contract bij Sony BMG ter waarde van 20.000 euro. Het plan zal dus daadwerkelijk uitgevoerd worden.
“Niemand kan vanaf nu nog om mij heen”, zegt Susanne Clermonts, de vrouw achter Krause. Na een keer te hebben gebrainstormd met nieuwe media expert Erwin Blom en Jan Pier Brands van Wham! Wham! Records, heeft ze vervolgens zelf het plan uitgekristalliseerd. Commercie bleek daarbij haar grootste troef. “Ik studeer popcultuur, een plan schrijven is mij niet vreemd. Maar nieuw was voor mij dat het op een zodanig commercieel niveau tot stand kwam. Ik wil mijzelf branden. Natuurlijk draait het uiteindelijk om muziek. Dat is wat ik te bieden heb. Maar ik ben niet vies van commercie. Dat past ook wel bij mij. Ik ben een act. Daar moet je als artiest ook niet moeilijk over doen. Wil je nu geld verdienen met je muziek, of voor altijd op zolderkamer blijven zitten?”
Tijdens het schrijven raakte ze geïnspireerd door twee, zoals ze het zelf omschrijft, ‘meest briljante artikelen’ die ze ooit op het internet tegenkwam. “Die hebben mijn ogen geopend. Zo weet ik nu dat het beter is om je op een specifieke doelgroep te richten. Ik zeg het zo: het is beter minder fans te hebben die trouw zijn, dan dat veel mensen je kennen die je wel oké vinden. Ook heb ik mij geconcentreerd op interactiviteit. Ik wil mijn fans betrekken bij wat ik doe, via mijn website bijvoorbeeld.” Betekent dit dat er een webcam geïnstalleerd gaat worden? “Dat klinkt meteen zo ranzig. Maar ik wil wel een videoblog gaan bijhouden.”
Naast Krause waren ook Audiotransparent, Believeisadoubt, The Black Atlantic en Them Apples één van de vijf geselecteerde artiesten voor de Lopend Vuur Pitch. Sony BMG was ook van hun plannen dusdanig onder de indruk dat het label hen zal ondersteunen in de uitvoering daarvan. Zo krijgen zij in ieder geval elk een distributiedeal bij Rough Trade.
Initiatiefnemer Ard Boer van Lopend Vuur is te spreken over het verloop de eerste Pitch. “De Pitch heeft zich bewezen als een uitstekende gelegenheid om de kracht van onafhankelijke artiesten en grote platenmaatschappijen te bundelen. Er is een brug geslagen tussen artiesten en een label. Niet alleen de geselecteerde bands zijn nu bekend bij Sony, alle 110 bands die zich hebben ingeschreven zijn besproken door het label.”
Boer wil er nog wel even duidelijk maken dat Lopend Vuur geen enkele invloed had op de keuze van Sony. “Wij hebben de plannen wel bekeken, maar uiteindelijk heeft het label de winnaar gekozen. Zij moeten er tenslotte ook mee aan de slag, wij niet.”
Ook Sony is volgens Boer heel blij met de Pitch. Boer laat weten dat er hard wordt gewerkt aan een vervolg en dat beide partijen weer rond te tafel willen gaan zitten."