Een pensioenfonds dat geld investeert in muziekrechten. ABP, het pensioenfonds voor ambtenaren en onderwijzers, beweert de eerste te zijn die dat doen. Het gaat om ongeveer 90.000 titels die het pensioenfonds heeft gekocht van Universal. Het kostte ABP 140 miljoen euro, maar het verwacht daarvoor een rendement van 8 % of hoger op jaarbasis te halen.
Een pensioenfonds dat zich op muzikaal vlak begeeft klinkt als een merkwaardige combinatie. “Toch is het niet heel vreemd”, zegt Ronald Wuijster, hoofd Strategie Research van ABP. “Het beleid van ABP is om beleggingen voldoende te funderen en te verspreiden. Daarnaast is het bedrijf altijd op zoek naar nieuwe beleggingsmogelijkheden. Muziekrechten kennen een lange termijn belegging, net als wij. We passen dus goed bij elkaar.”
Om de overname van BMG Music Publishing door Universal doorgang te kunnen geven, was de grootste platenmaatschappij ter wereld door de Europese Commissie opgedragen een deel van de catalogi te verkopen. Een expert in dienst van de EC heeft toen uitgezocht van welke titels Universal afstand diende te doen. Dat pakket met uiteindelijk 90.000 nummers is nu door ABP gekocht en omvat artiesten als Cher, Bon Jovi, Celin Dion, Justin Timberlake, Beyoncé en Kaiser Chiefs. “Het was niet mogelijk om individuele titels te kopen. Er zitten dus evergreens tussen, die veel gebruikt worden voor reclames en samples, maar ook liedjes die je minder vaak hoort. We proberen het meeste uit de artiesten te halen.” ABP is niet van plan het bij deze titels te houden. “We kijken zeker naar uitbreidingsmogelijkheden. Daar is ook het budget voor.”
Met uitzondering van één persoon zijn alle medewerkers van ABP muziekliefhebbers. Maar een echte muziekkenner ontbreekt. Daarom is het pensioenfonds een samenwerking aangegaan met CP Masters. “Daar zitten de experts”, volgens Wuijsters. Samen hebben zij een investeringsfonds van 250 miljoen euro opgezet dat de rechten beheert. “Zij beheren de catalogi, onderhouden het contact en brengen de liedjes onder de aandacht bij potentiële klanten als radiozenders en reclamebureau’s.” ABP ontvangt het behaalde rendement, CP Masters krijgt een beheersvergoeding.