Ook Myspace gaat online muziek verkopen Ook Myspace gaat online muziek verkopen

Site wil ook concertkaarten en merchandise aanbieden

Ook Myspace gaat online muziek verkopen

Site wil ook concertkaarten en merchandise aanbieden

Myspace gaat muziek verkopen. Dat deden ze al voor bands zonder platencontracten, maar nu zijn er ook deals met de grote platenmaatschappijen. En dus gaat Myspace ook van de ‘grote’ bands muziek verkopen. Ook wil de site concertkaartjes en merchandise gaan verkopen. Vanaf dit voorjaar in de V.S., en volgens Myspace Nederland “zo snel mogelijk” ook in Nederland.

Site wil ook concertkaarten en merchandise aanbieden

Myspace gaat een online muziekdienst beginnen. De profielensite, die momenteel zo’n vijf miljoen artiestprofielen telt, wil via de site muziekbestanden, concertkaartjes en merchandising gaan verkopen. Dit voorjaar start de dienst in de Verenigde Staten. Volgens Hoite Polkamp van Myspace Nederland volgt de Nederlandse afdeling van de site “zo snel mogelijk.”

Sinds eind 2006 was het al mogelijk voor bands zonder platencontract om hun muziek via Myspace te verkopen. Een deal met grote platenlabels, zodat ook muziek van ‘grotere’ bands via de site kan worden verkocht, leek een logische volgende stap. Die is nu gezet. Myspace heeft overeenkomsten bereikt met Sony BMG, Warner Music en Universal Music. Met EMI wordt nog onderhandeld.

Volgens Polkamp is het doel uiteindelijk om ‘de plek te worden waar iedereen terecht kan voor alles wat muziek te maken heeft.’ Te weten dus: muziekdownloads, concertkaartjes en merchandising. Polkamp: “We waren natuurlijk al dé plek om nieuwe bands te ontdekken; hiermee voegen we een belangrijk deel toe aan onze diensten.” Hoeveel een nummer moet gaan kosten is nog niet bekend, evenals de partijen met wie Myspace op het gebied van kaartverkoop en merchandising zal gaan samenwerken.

Met de stap gaat Myspace de concurrentie aan met iTunes, volgens de BBC de grootste muziekverkoper in de VS, en last.fm, die ook al deals hebben gesloten met de grote platenmaatschappijen voor de online verkoop van muziek. Volgens de oprichter van Myspace Chris DeWolfe blijft Myspace in de eerste plaats een sociaal netwerk. “Maar artiesten kunnen het netwerk behalve voor promotie ook voor commerciële doeleinden gebruiken,” zegt hij in nrc.next.

nu op 3voor12