Ook Madonna zegt major label vaarwel

Mega-artiest tekent contract met concertorganisator Live Nation

Superster Madonna staat op het punt een miljoenendeal te sluiten. Niet met een groot platenlabel, maar met concertorganisator Live Nation. Het bedrijf zal niet alleen verdienen aan de drie cd's die Madonna de komende tien jaar zal maken, maar ook aan concertkaartjes en merchandise.

Mega-artiest tekent contract met concertorganisator Live Nation

2007 tekent zich zo langzamerhand af als een revolutionair jaar in de platenindustrie. Eerder dit jaar schokte Prince major label SonyBMG door zijn album gratis weg te geven bij een krant, deze week pleegde Radiohead een veelbesproken coupe door hun album alleen via hun eigen website aan te bieden. Gisteren sloot Madonna zich aan bij het rijtje eigenwijze sterren. De superster verkocht onlangs haar eigen label Maverick en staat nu op het punt een nieuw miljoenencontract te tekenen. Niet bij een major label, maar bij concertorganisator Live Nation.

Madonna en Live Nation sluiten naar verluidt een deal voor tien jaar, waarbij zo’n honderd miljoen euro gemoeid is. Madonna wordt betaald met cash en aandelen. Live Nation zal niet alleen verdienen aan de tour en merchandise, Madonna zal de komende tien jaar ook drie albums uitbrengen.

Een andere superster, Robbie Williams, sloot in 2002 een vergelijkbare deal met major EMI. Dat label legde toen maar liefst tachtig miljoen pond op tafel om Williams in huis te houden. In ruil daarvoor kreeg EMI een deel van de inkomsten van de tour. De deal was indertijd tamelijk revolutionair, omdat een tour traditioneel los staat van plaatverkoop. Logisch is het wel: de cd-verkoop neemt sterk af, maar voor concerten en merchandise leggen mensen meer geld op tafel dan ooit.

In de toekomst zullen steeds meer labels dit soort elementen in hun contracten opnemen, maar de overstap van Madonna is opnieuw een klap in het gezicht van de major labels. Warner zelf heeft volgens de Amerikaanse krant Wall Street Journal maandenlang met Madonna onderhandeld, maar kon niet meegaan in het aanbod van Live Nation. De reden is duidelijk: major labels hebben geen geld meer om over de balk te smijten.

De muziekindustrie doet de laatste jaren verwoede pogingen nieuwe manieren te vinden om geld te verdienen. Volgens Wall Street Journal krijgt de gemiddelde grote ster (en dat geldt ook voor Madonna) negentig procent van de inkomsten van ticketverkoop, terwijl de organisator het met tien procent moet doen. Met deze deal probeert Live Nation – net zoals EMI dat deed in het geval van Robbie Williams – uit meer potjes mee te snoepen.

Bij alle aardverschuivingen lijken de muzikanten voorlopig als grote winnaar uit de bus te komen. Door de verschoven verhoudingen ligt de macht meer dan ooit bij hen. Prince hield aan zijn deal met The Mail on Sunday meer over dan wanneer hij zijn plaat normaal uitgebracht had. Over de financiële gevolgen van Radioheads strategie wordt nog druk gespeculeerd, maar duidelijk is in elk geval dat de band artistiek volledig onafhankelijk is. En Madonna? Die kan nu eindelijk een hek om haar tuin zetten.