Onbegrip over publiekelijke excuses Effenaar

Audio Bullys-boeker Maurice Spijker: "Met klachten kom je naar mij"

Poppodium de Effenaar biedt op de website zijn excuses aan voor de 'wanprestatie' die Audio Bullys volgens hen afgelopen zaterdag in Eindhoven leverde. De show begon te laat, eindigde te vroeg en was bovendien ontzettend slecht, meldt Patrick Clerkx. Een onbegrijpelijke beslissing van Effenaars PR-hoofd, vinden de programmeurs van de andere Nederlandse zalen die de Britse act mét live-band eveneens deze week boekten. "Dit is een heel extreme actie."

Audio Bullys-boeker Maurice Spijker: "Met klachten kom je naar mij"

De Audio Bullys spelen deze week door het hele land meerdere optredens ter promotie van de Flickery Visions EP. Voor het eerst spelen de Britten clubshows met een liveband. De eerste in een reeks van vijf, afgelopen zaterdag in de Eindhovense Effenaar, was echter bepaald geen succes. De show begon een half uur te laat en duurde slechts vijftig minuten. Na afloop stroomde de mailbox van de zaal vol met negatieve reacties. Voor het hoofd van Marketing en PR, Patrick Clerkx was het duidelijk wat hem te doen stond: een excuusbrief richting de bezoekers op internet.

En die kwam er. Clerkx legt uit waarom hij deze uiterst ongebruikelijke maatregel nodig vond. “Zo’n ontzettend slechte show heb ik nog nooit meegemaakt. We kregen ontzettend veel negatieve reacties binnen. We konden het niet maken om daar niets mee te doen.” Naast het statement op internet heeft de Effenaar als tegemoetkoming voor vanavond gratis kaarten weggegeven voor Pete Philly & Perquisite. 

Het komt nooit voor dat een zaal excuses maakt voor een teleurstellend optreden. Bovendien beschrijft Clerkx in zijn brief zaken die iedere ervaren concertbezoeker vaker heeft meegemaakt en die geen halszaken lijken. ‘Ten eerste begon de show te laat. (…) Met veel pijn en moeite heeft de Effenaar crew ze binnen een half uurtje het podium weten op te krijgen.’ Hoe vervelend ook, bands komen wel vaker te laat bij een zaal aan. De speeltijd van vijftig minuten is kort, maar ook niet zeldzaam. “De band is afspraken niet nagekomen; in het draaiboek stond anderhalf uur. Dit was een wanprestatie”, verdedigt Clerkx.

Wat in de tekst bovendien opvalt, is dat de Effenaar zelf een oordeel velt over het optreden. ‘En dan de kwaliteit (…) Die was natuurlijk verre van goed te noemen. Slecht zelfs.’ Eerder in de tekst noemt Clerkx het optreden ‘op alle fronten vér beneden peil’. Corne Bos, promotor van de Audio Bullys in Nederland vindt het een raar verhaal: “Wie dit doet, heeft er niet goed over nagedacht. Ik vind het echt een kwalijke zaak, want de Effenaar weet van tevoren hoe lang een band speelt. Mensen moeten beseffen dat dit hun eerste live-optreden met een band ooit was en geen dj-set zoals ze voorheen deden. Bands spelen wel vaker een uurtje en dat het een keer niet goed is, kan gebeuren.”

Op de dag dat de Effenaar dit bericht op de site plaatste, stonden de Britten in de Groningse Oosterpoort waar het dak er, net als een dag later in de Utrechtse Tivoli wel van af ging. Oosterpoort- programmeur Peter Sikkema verbaasde zich nogal over de tekst. “Voordat je publiekelijk excuses gaat maken, moet er toch wel écht iets mis zijn. Ik zou het zelf nooit doen. Dit is een heel extreme actie.”

Sikkema’s collega bij Tivoli, Johan Gijssen zou alleen een excuus maken als zijn zaal zelf in gebreke was gebleven. Hij wist, net als de programmeurs van de andere zalen, vooraf dat de set iets meer dan een uur zou duren. Tivoli zou anders reageren op de klachtenmails, legt Arlette de Jong - verantwoordelijk voor de communicatie - uit. “Dit is niet fijn voor de andere zalen. Ons beleid houdt in dat we de klachten persoonlijk afhandelen in plaats van publiekelijk.” Clerkx reageert: “Ik heb er wel over nagedacht te overleggen met de andere zalen, maar vond dat ik dit wel kon maken.”

Maurice Spijker, als Mojo-boeker betrokken bij de zaak, kan er kort over zijn: “Ze hadden met ons contact op moeten nemen of met de band moeten overleggen of er iets te regelen was. Er zijn zoveel bands die wel eens een offday hebben. Hij had heel sec alleen de klachten moeten behandelen, zonder een waardeoordeel uit te spreken.”

Vanavond staan de Audio Bullys in Doornroosje. Programmeur Robert Meijerink is niet boos op de Effenaar; de zaal was dinsdag al lang en breed uitverkocht. Wel noemt hij de actie ‘niet zo slim’ en ‘absoluut niet collegiaal’. “Het is een heel slecht signaal naar je publiek. Misschien zijn er mensen die het wel prima naar hun zin hadden. Bij ons speelde The Fall ooit slechts een kwartier. De ene helft van het publiek vond het legendarisch, de andere helft wilde zijn geld terug.” Het zou Meijerink niet verbazen als het publiek in Eindhoven dit nu ook gaat doen. “De zaal vraagt er eigenlijk om. Ik vraag me wel af of dit een nieuwe koers is en de Effenaar bij elk slecht optreden excuses gaat maken.”

Toekomstige excuses van de Effenaar verwacht Doornroosje-programmeur Meijerink in ieder geval niet naar aanleiding van een nieuw Audio Bullys-optreden: “Dit statement is een sneer naar de band en als ik hun manager was, zou ik erg boos zijn. Die komen daar niet meer terug.”