Nieuw album Radiohead verschijnt zomaar over tien dagen Nieuw album Radiohead verschijnt zomaar over tien dagen

Britse superband zet platenindustrie buitenspel

Nieuw album Radiohead verschijnt zomaar over tien dagen

Britse superband zet platenindustrie buitenspel

Wie had dat gedacht. In 2007 verschijnt toch nog een nieuw album van Radiohead. Wat heet: 10 oktober komt In Rainbows al uit. De platenindustrie heeft daarbij het nakijken: Radiohead doet alles zelf.

Britse superband zet platenindustrie buitenspel

Hello everyone.
Well, the new album is finished, and it's coming out in 10 days;
We've called it In Rainbows.
Love from us all.
Jonny

Met die eenvoudige opmerking maakt de Radiohead-gitarist Jonny Greenwood een einde aan maanden van speculatie. Zou er dit jaar nog een nieuw album verschijnen? Vage berichten uit de studio en cryptische opmerkingen op hun website voedden de speculaties op het internet. Toonaangevende sites als Pitchfork en NME noteerden met veel gevoel voor humor elke scheet die de studio verliet. Het is een briljant uitgevoerd marketingplan met een verrassende ontknoping. Niet alleen de korte termijn waarop het zevende album zal verschijnen is verrassend, ook de manier waarop het uitkomt is sensationeel: Radiohead zet de platenindustrie buitenspel. Het album verschijnt alleen via de website van de band.

Verscheen Thom Yorke’s soloplaat The Eraser nog op indielabel XL, voor het nieuwe album denkt Radiohead helemaal geen label meer nodig te hebben. In Rainbows verschijnt in eerste instantie alleen via de website van de band, als download. De kosten? Hou je vast: de koper mag zelf bepalen wat hij voor het album wil betalen. In december zal alsnog een fysieke versie verschijnen. Dat is geen eenvoudige jewel case, maar een luxe uitgevoerd geheel, à veertig pond. Een hoop geld, maar Pitchfork zou met deze lollige opmerking wel eens kunnen uitspreken wat veel fans denken: “This is Radiohead we're talking about, so money is no object, right? Right.”

Hoe de precieze verkoop straks ook in zijn werk mag gaan, één ding staat vast: de platenindustrie heeft het nakijken. Met het laatste album van de Britse band – Hail to the Thief – maakte Radiohead zijn contract bij major label EMI vol. De band heeft er nooit een geheim van gemaakt liever zijn eigen weg te gaan. In 2000 nam de band al zijn eigen festivaltent mee op tour om zo stadions te omzeilen. Ook de korte tour van vorig jaar tartte de regels van de muziekindustrie. Normaal brengt een band eerst een album uit, om dat vervolgens live te ondersteunen. Radiohead had lak aan die regel en speelde een flink aantal nummers van een album dat nog niet eens gepland stond.

Of deze manier van werken lucratief is, blijft natuurlijk de vraag. Maar Radiohead lijkt het niet voor het geld te doen en kan rustig een gokje wagen. Bovendien breekt Radiohead met deze bizarre actie niet alleen de commerciële wetten, maar ook die van de illegale downloader. Wat moet je als fan over hebben voor de muziek van je favoriete band, als je de kans hebt om er voor niets mee weg te lopen? De hysterische reacties op internet geven de Britse band voorlopig gelijk: met zo’n grote naam en een trouwe fanschare die aan je lippen hangt heb je geen machtig label nodig. Welke superster volgt?

nu op 3voor12