Je kan nog zo’n goede band zijn, een zakelijk instinct is tegenwoordig onontbeerlijk wil je succes hebben; of wil je in ieder geval je band op de kaart zetten. Laat nou net dit deel bij muzikanten niet altijd optimaal functioneren. Zonde, vindt Stichting InMusic. Onder de naam Bands & Beyond stuurt zij deze maand gewortelde muzikanten langs podia om aan iedereen die denkt er baat bij te hebben te vertellen over de zakelijke tips, slimme trucs en stomme fouten. Tipgevers zijn onder meer Simon Akkermans (C-Moon & Kypski), Peter van Elderen (Peter Pan Speedrock), Phil Tilli (Moke), Anneke Giersbergen (The Gathering/ Agua de Annique) en Tjeerd Bomhof (Voicst). 3VOOR12 sprokkelde de beste verhalen alvast bij elkaar.
Maurits Westerik, zanger van GEM, was de vorige editie ook aanwezig. Het verbaasde hem toen dat nog zoveel beginnende bands een oude aanpak hanteren. “In deze tijd met MySpace en al die dingen, zou je verwachten dat bands effectiever omgaan met geld en promotiemiddelen. Maar nog altijd drukken ze duizenden demo’s af, waarvan meer dan de helft thuis op een stapel belandt. Tegelijkertijd zijn ze tweeduizend euro lichter.” Zijn advies: wil je zo nodig demo’s blijven maken, overhandig ze dan altijd persoonlijk. “Jaren lang gaf ik persoonlijk demo’s aan bands. Tot op de dag van vandaag krijg ik daar nog mailtjes over. Je laat een goede indruk achter. Het is altijd beter in levende lijve promotie te doen, dan ergens een billboard te plaatsen met daarop een naakte vrouw met jouw naam eronder.” De zakelijke kant van het muzikantenleven is volgens hem uiterst belangrijk: “Genoeg muzikanten kunnen pretenderen dat het alleen om de muziek draait, maar dat is natuurlijk onzin. Het gaat om hard werken.”
“Vroeger, nou ja, tien jaar geleden, toen we begonnen met The Gathering, wisten we niets. Het ging ons alleen maar om de muziek.” Ondertussen weet Anneke van Giersbergen beter: dat ze niet zomaar het eerste contract dat ze onder ogen krijgt moet tekenen, eerst de achtergrond van een manager moet checken voordat ze met hem in zee gaat. En dat je niet even voor een videoclip in een witte jurk op een grafsteen moet gaan zitten. Van Giersbergen: “Die witte jurk was een verzoek van de manager. Daar heb ik toen direct nee tegen gezegd. Het druiste in tegen mijn gevoel. Je moet ten alle tijden je gezond verstand gebruiken.”
Ook Kevin Aper van Rotterdamse rock ’n roll band The Apers is een van de aanwezige tipgevers tijdens de tour. The Apers is zo’n band die in het begin het zakelijk oog miste. “We speelden als gekken, maar toch hielden we geen cent over.” Andere bands hebben moeten vertellen hoe het moet, zo vertelt de zanger. 2001 noemt hij als het keerpunt. “Toen begonnen we in grotere clubs te spelen, ook stonden we dat jaar op Lowlands en Noorderslag. Daar kwamen we in contact met Peter Pan Speedrock, Green Lizard en andere bands met wél een manager en hun financiën op orde.” Dus zochten ze een betere boeker en zorgden ze dat de financiën op orde kwamen. Niet dat meteen alles goed verliep. “Veel dingen zijn achteraf weggegooid geld, zoals de confettikanonnen bij een releaseparty, de aankoop van een verkeerde bus, of een tour langs de westkust van Amerika op de verkeerde tijd: met een temperatuur van 35 graden en een kater worden je shows niet beter.”
De beste promotie voor The Apers tot nu toe was het huwelijksaanzoek van Kevin Aper aan Ellen ten Damme in 2002. Kevin reageerde op een prijsvraag van Ten Damme voor haar nieuwe single: wie de zangeres op meest originele wijze ten huwelijk vroeg, mocht met haar mee naar Las Vegas. Kevin mocht naar de studio van 3FM komen, waar hij in Elvis pak op de radio Ellen Ten Damme een serenade toezong. Hij won. “Het was net rond de tijd dat we een nieuw album uitbrachten. Die heb ik toen daar kunnen pluggen. Zelfs die dikke van Idols (Henk Jan Smit, red.) liep er rond. Vervolgens deed Ellen mee met onze show op Lowlands.”
De tour gaat onder meer langs de Melkweg (12-11), t Beest in Goes (14-11), en Atak in Enschede (21-11)
Bands & Beyond geeft tips tot meer succes
Vraag Ellen Ten Damme ten huwelijk
Het is soms net die prikkelende titel boven een persbericht of dat ene huwelijksaanzoek aan Ellen Ten Damme die het hem doet. Hoe goed je muziek ook is, tegenwoordig is eveneens een staaltje zakelijk instinct nodig om als band onder de welverdiende aandacht te komen. De komende weken reist een groep van gewortelde muzikanten langs podia om aan iedereen die het horen wil tips te geven. 3VOOR12 geeft ze nu al.