NPI lanceert eigen concertcommunity

Klubb.nl lijkt op Last.fm, maar richt zich op een jongere doelgroep

Het Nationaal Popinstituut lanceert 18 augustus een eigen concertcommunity: Klubb.nl. De bezoeker kan hier zijn concertagenda en -recensies delen met vrienden en naar muziek luisteren van artiesten die in Nederland komen optreden. De site heeft veel weg van Last.fm, maar richt zich op een jongere doelgroep.

Klubb.nl lijkt op Last.fm, maar richt zich op een jongere doelgroep

Nederland is een nieuwe online muziekcommunity rijker: Klubb.nl. De site richt zich op de wat jongere concertbezoeker en gaat zaterdag 18 augustus, het weekend van Lowlands, de lucht in. De basis voor de site is de concertagenda van het Nationaal Popinstituut (NPI), die het project onder haar hoede heeft, en een op die agenda gebaseerde muziekstream.

Naast de agenda en de muziekstream kan de bezoeker er ook zelf aan de slag: een profiel aanmaken, zijn concertagenda, concertrecensies en foto’s plaatsen en een weblog bijhouden. Plus een hoop vrienden maken natuurlijk. Klubb.nl lijkt daarmee heel erg op Last.fm, maar richt zich volgens projectmanager Jasper van den Dobbelsteen op een jongere doelgroep. “De gebruikers van Last.fm zijn de wat oudere serieuze muziekliefhebber die zijn smaak al grotendeels bepaald heeft. Wij richten ons op de doelgroep 15 tot 30 jaar die nog bezig is om die te ontwikkelen.” Van den Dobbelsteen vermoedt wel dat de site voornamelijk jongeren tussen 15 en 20 jaar zal trekken. “Bezoekers die daarna ook serieus met muziek bezig blijven zullen denk ik toch overstappen naar andere sites, zoals 3VOOR12 en Last.fm.”

De basis van de community is de vernieuwde concertagenda van het Nationaal Popinstituut: een database waarop de bezoeker vanaf nu concerten kan selecteren op regio, zaal, genre of artiest. De zalen leveren hun agenda’s aan bij muziekagenda.nl, die het weer doorsluist naar het Popinstituut. Daardoor wordt de nieuwe agenda volgens het NPI de meest uitgebreide van Nederland. Bovendien kunnen de concertgegevens ook geïmporteerd worden door andere media, maar dat is niet nieuw: onder andere 3VOOR12 maakt nu ook al gebruik van de concertagenda van het NPI.

De hamvraag is natuurlijk: hoe gaat Klubb.nl de potentiële bezoekers overtuigen om zich aan te melden, nu er al legio vriendensites zijn waarop gecommuniceerd kan worden over muziek? Van den Dobbelsteen denkt dat de muziekstream een extraatje is. Daarop kan de bezoeker muziek horen van artiesten die optredens gepland hebben in Nederland. Wie niet ingelogd is, hoort alles; eenmaal ingelogd speelt de stream alleen muziek in de genres die de bezoeker als voorkeur heeft opgegeven. Verder zullen banners op sites van de popzalen de bezoeker moeten overtuigen.

18 augustus gaat de site online, maar de link naar de betaversie kun je hier op 3VOOR12 later deze week al vinden.