Coparck, het eigenzinnige Amsterdams/Utrechtse artpopkwartet, opereert sinds de geboorte in 1999 in de Nederlandse subtop. Maar daar gaat snel verandering in komen. Want The 3rd Album lijkt alles te zijn geworden waar Odilo Girod cum suis ooit van droomden: een volwassen bandplaat die mooi klinkt en waar een goede balans is gevonden tussen memorabele luchtige momenten en zwaardere - ahum – luistermuziek. Wij gingen er even voor zitten en verkozen The 3rd Album van Coparck tot Album van de Week.
Voor wie Coparck helemaal niet kent: de muziek van Coparck kun je vergelijken met die van Coldplay, dEUS, The Notwist of Radiohead. Coparck maakt niet de makkelijkste muziek: je moet er even voor gaan zitten. Geen liedjes van tweeënhalve minuut maar werken die gemiddeld boven de vier minuten klokken. Een lang intro, mooie opbouw, veel dynamiek en een rijk instrumentarium - toetsen, gitaar, drums en staande bas - kenmerken de muziek van Coparck. De stem van zanger Girod klinkt ook op dit derde album lui en bijna hijgerig kreunend. Coparck maakt artrock en artrock hoort in mooie hoesjes te zitten. Dat zit The 3rd Album ook. Ontwerper Girod zocht twaalf teksten en beelden die goed bij de twaalf nummers passen en maakte er een soortement van krant van. In één oogopslag weet je waar de band voor staat: Coparck in twaalf pagina’s.
En voor wie Coparck al eerder in de cd-speler had zitten: Coparck is beter geworden in het Coparck zijn. Op The 3rd Album laten de vier hun invloeden los en laten meer van zichzelf zien dan voorheen. En dat bevalt. De grootse winst is misschien wel de tweede stem die het nieuwste bandlid, drummer Marcel van As, met zich meebracht. Luister maar naar A Good Year For The Robots. Het is het koortje waardoor dit nummer in volle vaart rechtstreeks je hart binnenkomt. Reclamemakers opgelet! Dit nummer kan zo in de nieuwe Volkswagen-reclame. Elektronische geluidjes die op het debuut Birds, Happiness & Still Not Worried een hoofdrol speelden zijn verdwenen en hebben plaatsgemaakt voor gedegen piano en synthesizerwerk. Check Funny, Dark, Iconoclastic maar: het nummer leunt volledig op een pianopartij (met krakende pianokruk!) met daarover een strijkorkest uit een blikje. Het gefreak mag toetsenist Maurits de Lange voor zijn eigen project Geigercounting bewaren.
In The Fifth Season, de openingstrack van het album, laat Coparck horen hoe goed het is geworden. Een mooie compositie met een verleidelijke ‘hook’. Dat het geluid van het nummer zo vertrouwd, bijna radio/hitvriendelijk klinkt, is de verdienste van producer Reyn - gewoon Reyn. De band klink open en schiet nergens in het rood: braaf, maar mooi. Thoughts You Thought You Could Do Without is een lekker uptempo nummer met mooie oe’tjes en ah’tjes. En precies zoals je van Coparck mag verwachten, neemt de band in Time Is Short meteen weer wat gas terug. De band zet je zo twaalf nummers lang vakkundig op het verkeerde been.
Wat ging er ooit mis met Coparck? De twee vorige albums - waarvan de eerste op het prestigieuze Labels-label - gingen bijna ongemerkt aan het grote publiek voorbij. Oke, er waren cowboyverhalen dat de band het goed deed in Japan, maar echte erkenning bleef uit. Labels liet de band vallen. Toen kwam Supertracks, maar dat label ontbeerde de slagkracht om de band, ondanks een Milner reclamedeun, in de hitparade te krijgen. Nu lijkt de band een steady thuis gevonden te hebben bij V2. Coparck is een ambitieuze band en dat hoor je zo op The 3rd Album. Twee langspelers had de band nodig om zichzelf te vinden. En met een professionele producer kun je dat nog beter horen. Een echte manager moet er nu voor zorgen dat de hele wereld Coparck leert kennen en een grote nieuwe platenmaatschappij moet er voor zorgen dat ook iedereen nog eens de cd kan kopen. Few Chances Come Once In A Lifetime was de title van het vorige album. Eigenlijk had dat de subtitel van The 3rd Album moeten zijn, want de sterren staan gunstig voor Coparck. Heel gunstig. Dat gebeurt maar eens in je leven.
The 3rd Album is tijdelijk in de luisterpaal te horen en Coparck speelt om 20.30 uur in de 3FM-zaal op Noorderslag.
Voor wie Coparck helemaal niet kent: de muziek van Coparck kun je vergelijken met die van Coldplay, dEUS, The Notwist of Radiohead. Coparck maakt niet de makkelijkste muziek: je moet er even voor gaan zitten. Geen liedjes van tweeënhalve minuut maar werken die gemiddeld boven de vier minuten klokken. Een lang intro, mooie opbouw, veel dynamiek en een rijk instrumentarium - toetsen, gitaar, drums en staande bas - kenmerken de muziek van Coparck. De stem van zanger Girod klinkt ook op dit derde album lui en bijna hijgerig kreunend. Coparck maakt artrock en artrock hoort in mooie hoesjes te zitten. Dat zit The 3rd Album ook. Ontwerper Girod zocht twaalf teksten en beelden die goed bij de twaalf nummers passen en maakte er een soortement van krant van. In één oogopslag weet je waar de band voor staat: Coparck in twaalf pagina’s.
En voor wie Coparck al eerder in de cd-speler had zitten: Coparck is beter geworden in het Coparck zijn. Op The 3rd Album laten de vier hun invloeden los en laten meer van zichzelf zien dan voorheen. En dat bevalt. De grootse winst is misschien wel de tweede stem die het nieuwste bandlid, drummer Marcel van As, met zich meebracht. Luister maar naar A Good Year For The Robots. Het is het koortje waardoor dit nummer in volle vaart rechtstreeks je hart binnenkomt. Reclamemakers opgelet! Dit nummer kan zo in de nieuwe Volkswagen-reclame. Elektronische geluidjes die op het debuut Birds, Happiness & Still Not Worried een hoofdrol speelden zijn verdwenen en hebben plaatsgemaakt voor gedegen piano en synthesizerwerk. Check Funny, Dark, Iconoclastic maar: het nummer leunt volledig op een pianopartij (met krakende pianokruk!) met daarover een strijkorkest uit een blikje. Het gefreak mag toetsenist Maurits de Lange voor zijn eigen project Geigercounting bewaren.
In The Fifth Season, de openingstrack van het album, laat Coparck horen hoe goed het is geworden. Een mooie compositie met een verleidelijke ‘hook’. Dat het geluid van het nummer zo vertrouwd, bijna radio/hitvriendelijk klinkt, is de verdienste van producer Reyn - gewoon Reyn. De band klink open en schiet nergens in het rood: braaf, maar mooi. Thoughts You Thought You Could Do Without is een lekker uptempo nummer met mooie oe’tjes en ah’tjes. En precies zoals je van Coparck mag verwachten, neemt de band in Time Is Short meteen weer wat gas terug. De band zet je zo twaalf nummers lang vakkundig op het verkeerde been.
Wat ging er ooit mis met Coparck? De twee vorige albums - waarvan de eerste op het prestigieuze Labels-label - gingen bijna ongemerkt aan het grote publiek voorbij. Oke, er waren cowboyverhalen dat de band het goed deed in Japan, maar echte erkenning bleef uit. Labels liet de band vallen. Toen kwam Supertracks, maar dat label ontbeerde de slagkracht om de band, ondanks een Milner reclamedeun, in de hitparade te krijgen. Nu lijkt de band een steady thuis gevonden te hebben bij V2. Coparck is een ambitieuze band en dat hoor je zo op The 3rd Album. Twee langspelers had de band nodig om zichzelf te vinden. En met een professionele producer kun je dat nog beter horen. Een echte manager moet er nu voor zorgen dat de hele wereld Coparck leert kennen en een grote nieuwe platenmaatschappij moet er voor zorgen dat ook iedereen nog eens de cd kan kopen. Few Chances Come Once In A Lifetime was de title van het vorige album. Eigenlijk had dat de subtitel van The 3rd Album moeten zijn, want de sterren staan gunstig voor Coparck. Heel gunstig. Dat gebeurt maar eens in je leven.
The 3rd Album is tijdelijk in de luisterpaal te horen en Coparck speelt om 20.30 uur in de 3FM-zaal op Noorderslag.