De kaartverkoop voor Pinkpop 2006 loopt voorspoedig. De eerste dag van de voorverkoop zijn er al meer dan tienduizend kaarten verkocht. Vorige keer werd dat aantal pas begin mei gehaald en kwamen uiteindelijk niet veel meer dan vijftienduizend bezoekers opdagen. Volgens organisator Jan Smeets lag dat niet alleen aan de zwakke line-up. Uit onderzoek is gebleken dat de harde kern van Pinkpop al vanaf 2003 flink was geslonken. Pas twee jaar later werden daarvan de gevolgen echt merkbaar, toen door het uitblijven van een stadion-act alleen de groep echte Pinkpopliefhebbers het festival bezocht. Maar dit jaar is Jan Smeets vol goede moed een tegenoffensief gestart en, zo lijkt het, met succes.
Volgens Smeets kun je festivalbezoekers in drie groepen indelen: de die-hards, degenen die voor de line-up komen en zij die komen omdat anderen komen. Vooral die eerste groep is volgens Smeets de laatste jaren kleiner geworden. “Toegegeven, we hadden vorig jaar gewoon een zwak programma,” geeft Smeets grift toe. “Maar er zat al sinds 2003 een kink in de kabel.” Pinkpop was sinds 1994 altijd ver van te voren uitverkocht, maar vanaf 2003 kwam daar verandering in. De verbreding van het programma naar dance en hip hop trok een nieuw publiek, dat meer affiniteit had met de geboekte acts dan met het festival. Vorig jaar liet die groep het massaal afweten door de zwakke line-up en kwam de zere plek van het festival pijnlijk aan het licht. Smeets: “Vroeger konden we rekenen op zo’n dertigduizend diehards. Dat waren er vorig jaar nog maar de helft.”
In de pers werd Smeets flink afgebrand dat jaar. Maar de bezoekers die er waren, hadden het ontzettend naar hun zin. De sfeer was er in ieder geval niet minder om. Smeets: “We hadden toen ook kunnen kiezen voor een afgeslankte versie van het festival,”stelt Smeets, “maar ik wilde de handdoek niet in de ring gooien.” Dus koos hij dit jaar voor een line-up met monster-acts als Red Hot Chilli Peppers, Placebo, Kaiser Chiefs en Franz Ferdinand. Het zwaartepunt bij de rock dus en grotere publiekstrekkers. Zo wil Smeets een nieuwe koers inslaat, die weliswaar minder leunt op de kracht van het festival, maar uiteindelijk wel weer zorgt voor een nieuwe aanwas diehards om festival aan te sterken. Zijn nieuwe aanpak lijkt al in de eerste weken succes te oogsten. Alle tekenen wijzen er in ieder geval op dat dit jaar weer een topeditie kan worden.
Pinkpop verkoopt 10.000 kaarten op eerste dag
Nieuwe koers met stadion-acts moet zorgen voor verse aanwas harde kern
Vorig jaar beleefde Pinkpop door de lage opkomst één van haar moeilijkste jaren ooit. Maar dit jaar is de teller de tienduizend al op de eerste dag gepasseerd. Jan Smeets heeft lering getrokken uit de editie van vorig jaar en slaat nu terug met een monster-line up van stadion-acts. Zo wil hij de harde kern van het festival versterken met nieuwe aanwas.