OOR reageert op anti-OOR commercial: "onder de gordel" OOR reageert op anti-OOR commercial: "onder de gordel"

OOR hoofdredacteur Erik van den Berg: “Ik vind het onder de gordel, maar ik sta er boven”

OOR reageert op anti-OOR commercial: "onder de gordel"

OOR hoofdredacteur Erik van den Berg: “Ik vind het onder de gordel, maar ik sta er boven”

Muziektijdschrift Revolver heeft vorige maand een ‘controversieel’ reclamefilmpje gemaakt waarin te zien is dat hoofdredacteur Tjerk Lammers een schot lost op tijdschrift OOR. Het filmpje is gemaakt door het bureau Saatchi & Saatchi. OOR hoofdredacteur Erik van den Berg is nogal verbaasd over de werkwijze van Revolver.

OOR hoofdredacteur Erik van den Berg: “Ik vind het onder de gordel, maar ik sta er boven”

“Voor mij is het niet echt nieuw, dat filmpje,” verzucht Erik van den Berg, hoofdredacteur van OOR als 3VOOR12 hem belt over het reclamefilmpje dat reclamebureau Saatchi & Saatchi heeft gemaakt in opdracht van muziektijdschrift Revolver. “Tja, toen we het voor het eerst zagen moesten we er wel om lachen, maar we snappen de agressieve wijze niet echt. Het is allemaal een beetje kinderachtig.” Op het filmpje is te zien hoe Tjerk Lammers, hoofdredacteur van Revolver, zijn revolver laadt op een schietbaan en dan een aantal schoten lost. Vervolgens komt een bungelende OOR in beeld met een groot gat in het midden. “Ik vind het onder de gordel, maar ik sta er boven,” aldus Erik van den Berg. De vraag of het blad geen juridische stappen wil ondernemen, beantwoordt van den Berg ontkennend. “Officieel mag dit filmpje denk ik niet vertoond worden, onze naam wordt toch geschaad. Maar ik heb geen zin in een rel, want dat is precies wat Revolver wil.” De commercial is een paar keer op lokale zenders vertoond, voor zendtijd bij Ster of IP moet dieper in de buidel worden getast. Het is vooral de bedoeling dat de commercial rondwaart op internet. “Nee, ik heb nog geen reactie van OOR zelf ontvangen,” meldt Tjerk Lammers. “Ik zou natuurlijk graag een reclamecampagne op touw zetten met het budget van Omo of Ariël, maar daar heb ik het geld niet voor. Ik moet natuurlijk ook nog mijn medewerkers betalen,” grapt Lammers, hiermee doelend op het betalingsbeleid bij de uitgever van OOR. Lammers werkte ooit als hoofdredacteur voor Aloha, het blad dat onlangs met OOR werd samengevoegd. Lammers was verbolgen over het feit dat een boel medewerkers van Aloha, toen nog uitgegeven door NTG, niet uitbetaald kregen. Nog steeds wachten veel freelancers op hun geld. “Ik snap de woede van Lammers wel,” legt Erik van den Berg uit. “Wij balen er ook van hoe het in het verleden is gelopen met het geld, maar als redactie kunnen wij er niet zoveel aan doen, dat ligt ergens anders. Daarom vind ik het flauw dat hij zich specifiek richt op onze naam, terwijl wij nu een mooi blad proberen neer te zetten.” Van den Berg heeft het Revolver magazine wel al doorgebladerd en besefte dat hij zich “voorlopig geen zorgen hoefde te maken” over de concurrentie van het kersverse blad. 3VOOR12 speelt niet graag Ook Dat Nog of Radar, maar we duiken op aanraden van Bousie advocaten toch even het wetboek in, en ziet, artikel 3 bis, lid 1, van de gewijzigde richtlijn 84/450 bepaalt: Vergelijkende reclame is, wat de vergelijking betreft, geoorloofd op voorwaarde dat deze: […] niet de goede naam schaadt van of zich niet kleinerend uitlaat over de merken, handelsnamen, andere onderscheidende kenmerken, goederen, diensten, activiteiten of omstandigheden van een concurrent.” Saatchi & Saatchi, het bedrijf dat het filmpje maakte, vindt het reclamefilmpje niet beledigend of schokkend. “Het lollige muziekje aan het einde geeft het toch wel een sympathieke twist,” meent account director Ard Krak van Saatchi & Saatchi. Het opmerkelijke is, dat het bedrijf op Revolver is afgestapt in plaats van andersom. “Wij hoorden van het nieuwe blad en hebben toen Tjerk Lammers en zijn uitgever benaderd.” Krak vindt de aard van het filmpje niet agressief of aanstootgevend: “Nee, er zit toch een soort van knipoog in.” Tjerk Lammers: “Ik krijg wel vaker wat naar mijn hoofd geslingerd maar iemand die op een of ander internetforum mijn snor in het filmpje uitdrukte als ‘70’s befborstel’, daar kon ik wel hard om lachen,” aldus Lammers. (Die omschrijving blijkt overigens van niemand anders dan ex-LiveXS-hoofdredacteur Ariën Rasmijn te komen op het forum van subjectivisten.org).

Nu op 3voor12