Feelies prikkelt alle zintuigen in binnenzaal Oosterpoort

Dance heeft nog nooit zo lekker gevoeld

In zijn futuristische roman Brave New World uit 1932 beschrijft Aldous Huxley een bioscoop die alle zintuigen van de toekomstige mens prikkelt. Op zaterdag 14 januari 2006 wordt zijn bedenksel werkelijkheid, maar dan in de vorm van een multizintuigelijke dansavond in de dance-zaal op Noorderslag. Alles van geurexplosies tot trilvloeren wordt ingezet om een totaalbelevenis te creëren die het hele gestel bij de avond betrekt.

Dance heeft nog nooit zo lekker gevoeld

In zijn science-fictionboek Brave New World uit 1932 beschreef Aldous Huxley hoe mensen in zijn toekomstige wereld voor recreatie naar de Feelies gaan, een bioscoop waar al hun zintuigen worden geprikkeld. Hij had waarschijnlijk nooit kunnen vermoeden dat zijn idee driekwart eeuw later het licht zou zien als dansavond in een popzaal in de polder. Tijdens Noorderslag heeft de Oosterpoort de première van de Feelies in de binnenzaal. Een samenwerkingsverband tussen Mojo Concerts, de Stichting Skyway, Common Sense Productions en Aroma Visuals moet zorgen voor een totaalbelevenis, waarbij naast ogen en oren ook de reuk- en tastorganen worden betrokken. Dance heeft nog nooit zo lekker ehh... gevoeld. "Deze avond is een testcase", legt Maurice Spijker van Mojo Concerts uit. "We gaan de Feelies eerst op Noorderslag uitproberen, maar willen er uiteindelijk het hele land mee door." Spijker is een samenwerking aangegaan met de Stichting Skyway en Common Sense Productions, die de afgelopen jaren een succesvolle formule bedachten om dansavonden voor doven en slechthorenden interessant te maken. Met de zogenaamde Butt Kicker, een apparaat dat onder de vloer wordt geinstalleerd en muziek omzet in sterke trillingen, weet Skyway het hele gestel met de muziek mee te laten deinen. Spijker: "Deze zogenaamde trilvloeren beuken mee op de beat, waardoor de muziek voor doven wordt vertaald. Wij wilden deze techniek ook de goedhorenden niet ontzeggen, want het is natuurlijk een fantastisch extraatje." Andy Versteeg van Aroma Visuals gaat op zaterdag met drie anderen de geuren en de videobeelden van de binnenzaal verzorgen. Hij probeert beide elementen zo goed mogelijk af te stemmen op de muziek. In overleg met de artiesten kiest hij beelden en kleuren zorgvuldig uit. De luchtjes worden met potten en pannen gefabriceerd en de zaal ingeblazen door ventilatoren. Versteeg: "Het principe is bedacht door Odol 7, de aroma-jockey. Maar wij wilden het idee van geurjockey verder uitdiepen." Daarom is het geurenassortiment heel uitgebreid en specifiek afgestemd op de visuals. "Allereerst heb je de basisgeuren, onderverdeeld in categorieën als bloemen, bomen en citrussen. Daaruit selecteren wij de melanges. Dat kunnen astrologische aroma's zijn, afgestemd op de sterrenbeelden. Of frisselucht-melanges met namen als Forest Walk, Balance & Soul of Cheerful People. Of erotiserende melanges met titels als Magic Love, Sensation en Surrender." Voor die laatste categorie is Versteeg ook de toepassing van feromonen aan het onderzoeken. "Maar op Noorderslag laten we die nog achterwege", stelt hij gerust. Van tevoren heeft Versteeg de optredende artiesten gebeld om hun voorkeuren te weten te komen. Er bestond tot op zekere hoogte eensgezindheid over de geuren die gebruikt moesten worden. Versteeg: "Bijna iedereen wilde toch vooral frisse geurtjes ruiken tijdens hun optreden." Zo houdt electrodeejay Monica Electronica vooral van lichte mannengeurtjes en babygeuren. Doornroosjeboeker en technoman Darko Esser ontpopt zich als natuurliefhebber met een hang naar bosgeuren. Black beauty en technodeejay Shinedoe gaat liever terug naar haar Zuid-Amerikaanse roots met een uitgesproken voorkeur voor cocosgeuren. En Le Clic draagt het vrijgezellenbestaan expliciet uit door te kiezen voor de erotiserende melanges. Versteeg: "Elle Bandita riep dat ze alleen maar vieze geuren wilde, zoals stront en kots. Dus ik denk dat wij dan even een koffiepauze nemen." De mogelijkheden van de Feelies zijn nog lang niet helemaal geperfectioniseerd. Aroma Visuals gaat binnenkort bijvoorbeeld gebruik maken van een bellenblaasapparaat. De mogelijkheden daarvan zijn onbegrensd. Versteeg: "Zo kunnen we eerst een appelgeur de zaal in blazen, vervolgens zeepbellen gevuld met kaneelgeur boven het publiek uitstoten. De bellen knappen et voilà: appeltaart!" Ook het gebruik van feromonen (lustverhogende stoffen) wordt in de toekomst onderzocht. Maurice Spijker ziet ook uitbreiding op andere vlakken, zoals huidprikkelingen in de vorm van temperatuurwisselingen of manieren om de smaakpapillen bij de totaalbelevenis te betrekken. "Van alles is nog mogelijk", zegt hij, "maar we willen wat we nu hebben eerst verfijnen."