Luistertest: Paulusma (voorheen Daryll Ann)

“Fans moeten onze soloalbums maar zien als een verkapte dubbellaar”

Na 15 jaar als ‘de beste band van Nederland’ te zijn bestempeld, valt Daryll Ann in de lente van 2004 uiteen. Zanger Jelle Paulusma werkte vervolgens thuis aan zijn solodebuut dat afgelopen week verscheen onder de titel Here We Are. Daarop melancholische gitaarpop die bij vlagen refereert aan Daryll Ann. 3VOOR12 onderwerpt Paulusma aan een luistertest.

“Fans moeten onze soloalbums maar zien als een verkapte dubbellaar”

In de lente van 2004 viel het doek voor Daryll Ann. De koek was op voor de Lennon en McCartney Anne Soldaat en Jelle Paulusma. Ze waren doodgeknuffeld door de eigen fans maar de felbegeerde internationale erkenning bleef uit. Begin jaren negentig had het er nog even op geleken toen na één album en twee ep’s de band werd opgepikt door het Britse label Hut. Door bezuinigingen bleef het album te lang op de plank liggen en verdween uiteindelijk in de shredder. Later was zelfs in het blad Rolling Stone te lezen dat het vernietigen van het album reden was voor een hotshot platenbaas van het overkoepelend label Virgin, de muziekindustrie de rug toe te keren. Echte aandacht van over de landsgrenzen kwam nooit meer, maar Daryll Ann bleef altijd volgens velen ‘de beste band van Nederland’. Dat de band ooit internationaal de handdoek in de ring moest gooien, was voor Ferry Roseboom aanleiding het heft in eigen hand te nemen en een label te starten: Excelsior. En Thomas Acda droeg zelf wekelijks een shirt van de band op televisie. Kejjenagaan. Toen de Daryll Ann koek op was, werd het stil rond het schrijverduo Paulusma/Soldaat. Over beide muzikanten ging al snel het gerucht dat er thuis aan soloalbums werd gewerkt. Van Soldaat verschenen onlangs enkele liedjes op A Cat A Day Tales, een boek met cd over poezen die samen door Excelsior en uitgeverij Rubinstein het levenslicht zagen. Begin februari verscheen van Jelle Paulusma zijn solodebuut. Het vertrouwde Excelsior logo is niet op Here We Are terug te vinden. Paulusma financierde de release zelf en bracht hem uit op Munich Records. Muziek maakt de tongen altijd los en dus onderwerpt 3VOOR12 Paulusma aan een luistertest. Daarin ondermeer: Daryll Ann – Tools R Us “…van het meesterwerk Daryll Ann Weeps. Zo denk ik er alleen zelf niet over. Ik sta achter alles wat we hebben gemaakt. De Daryll Ann periode is goed afgesloten. Op een gegeven moment stonden de neuzen niet meer dezelfde kant op. Ik denk dat het voor een muzikant goed is om een omslag te maken en op een gegeven moment niet te kiezen voor de vanzelfsprekendheid van een band.” Anne Soldaat – Every Birth Is A Miracle “Ah! Dat is Anne. Ik ben overtuigd van zijn songschrijverskunsten. Ik ben benieuwd waar hij nu mee komt. Fans van Daryll Ann moeten onze soloalbums maar zien als een verkapte dubbellaar. Dat is een mooi vooruitzicht.” Clashing Egos - Love Sweet Love “Dit is een project waar ik aan meewerk. Net als Daryll Ann een project voor mij was de laatste jaren. Ze vroegen mij ooit voor teksten en zang. Maar voor het nieuwe album heb ik heel wat ideeën. Ook over de mix. Dan laat ik zien dat ik ook een behoorlijke clashing ego kan zijn.” Belle & Sebastian - Judy and the Dream of Horses “A, de ongeëvenaarde zeikmuziek van Belle & Sebastian, magi k dat zo zeggen? Ik begrijp hier helemaal niets van. Daryll Ann fans zullen wel denken: wat maak je me nou? Maar ik trek die stem echt niet. Als die man begint te zingen gaat bij mij de naald van de plaat.” Luister naar de hele luistertest met Paulusma